Snabbgående marinhistoria
BORGHOLM
I torsdags fick Borgholm ett örlogsbesök av det mer ovanliga slaget, nämligen den K-märkta motortorpedbåten T56, som i sommar är ute på en långresa.
T56, byggd på Stockholms örlogsvarv 1957, är en av fem motortorpedbåtar som räddats för eftervärlden tack vare ideella insatser av entusiaster – och sponsorer.
45 TON 45 KNOP
Fartygschefen Mikael Holm och hans besättning hade dessförinnan haft en ganska blåsig resa från Karlskrona. Med en marschfart på 45 knop i kulingvindar och medsjö kör man snabbt ifatt vågorna och det blir en och annan tvärnit med stora vattenkaskader. Och spektakulärt är det onekligen.
45 ton, 5 000 hästkrafter, 50 knop. Så kan man enkelt beskriva T56. Efter fullgjord tjänstgöring 1984 hamnade hon till slut i en vassrugge på Ekerö i Mälaren men kom åter till Gålöbasen 2003, där ett omfattande renoveringsarbete påbörjades.
Ambitionen var att rusta fartyget till det utseende det hade i mitten av 1970-talet, bland annat kamouflagemålning.
BOFORSKANON
Motorerna är förvisso inte original, men historiskt korrekta. Efter mycket letande fann man till slut tre motorer av fabrikatet CRM i Italien som togs hem, renoverades och uppgraderades till en effekt på 1 600 hästkrafter. Det ger en marschfart på 45 knop och en toppfart på strax under 50 knop. Minsta fart på en motor är cirka 7 knop och manöver sker från bryggan.
T56, som var ”avväpnad” har också fått Boforskanon, två torpedtuber och ett lysraketställ. Fartyget har en längd på 23 meter, är 5,9 meter brett och har ett djupgående på 1,5 meter. På fredagsmorgonen avgick T56 med kurs mot Norrköping.