Skimrande slöjor och blänkande kristall
BORGHOLM
Processen i hyttan är livsnerven, säger Anna Ehrner. Det är inspirerande med värmen och att det finns så mycket rörelse och liv i glaset.
Anna Ehrner kan konsten att ta tillvara det stora Kostabrukets samlade hantverkskunnande och skapa funktionella, vackra produkter. Ett exempel är den framgångsrika servisen Line med
den karaktäristiska linjen ringlande över glasens kupa. Ett annat är det sena 90-talets stora succé Atoll. En färgskimrande liten ö för det festdukade middagsbordet eller varm ljuskälla till vardags. Serien är inspirerad av de cirkelformade korallöarna i Stilla Havet.
Så börjar Kosta glasbruks presentation av Anna Ehrner vars senaste produkter kommer att ställas ut över Skördefesten på Galleri Vackra Ting i Borgholm.
Efter studierna vid keramiklinjen på Konstfackskolan kom Anna Ehrner direkt till Småland och började arbeta som formgivare på Kosta Boda 1974. Under senare år har hon även efterträtt Bertil Vallien som gästlärare på sin gamla skola. Kosta är hemmabruket och här har hon en stor, ljus ateljé ett par minuter från hytta och sliperi.
Vi träffade Anna Ehrner live i tisdags på galleriet där utställningen höll på att göras i ordning. Susanne Wirengren som driver glasgalleriet är mycket glad åt de kultursignalerna som Galleri Svalans satsning på torgkvarteret i Borgholm har inneburit. Med Ola Roslings målning av en dansare, uppställd på Walters Frylestams gamla staffli i lokalen bidrar hon också med stöd till det närbelägna galleriet.
De verk av Anna Ehrner som bilderna visar hade inte ännu kommit fram. De är alla framställda i limiterade upplagor i klart, svart eller grönt glas och ofta med en eller flera kulor i botten. Namn som Meditation eller Secret Message lämnar tolkningen öppen. Den kan handla om relationer eller existentiella frågor. Ibland har benämningen kommit under eller efter arbetet i hyttan.
Som företrädare för den svenska produktionsmodellen, där formgivarna har en mycket större frihet att arbeta med att utveckla konstglaset som inspirationskälla än i många andra glasbruk, bortsett från Pilchuck i Seattle som är den främsta idégivaren i världen, är Anna Ehrner genom sin milda men stringenta framtoning en mycket intressant bekantskap.
ERICH SCHWANDT