Annons
Nyheter

Magiska bilder av två fotografer

Nyheter • Publicerad 9 april 2006

VIDA konsthall öppnar med en utställning av två unga fotografer – Nygårds Karin Bengtsson och Susanne Hesselberg – som pågår 8 april-28 maj.

Båda har gedigna utbildningar och en erkänd ställning inom den unga fotografin. Det som förenar dem är den konstnärliga viljan att förvandla sina föreställningar om världen till bilder som också kan tjäna som underlag för betraktarens minnen, erfarenheter och värderingar.

Annons

Ett av medlen för detta är den tekniska kvaliteten som är oantastligt hög. Men liksom en dikt måste läsas, måste bilden också betraktas innen den kan ses som fullbordad. Att betrakta en bild och avkoda eller dechiffrera de begrepp och idéer som den bygger på kräver dock tid, men det är det värt.

Nygårds Karin Bengtsson, som är född 1972 i Mora, lämnade hemmet redan vid femton års ålder. Hon utbildade sig i dokumentärt fotografi i Nor-diska fotoskolan på Biskops-Arnö 1994-1996 och fortsatte på Folkwang Schule i tyska Essen 1998-1999. Hon tog en bachelorexamen på den Högre Konstindustriella skolan i Helsingfors 2000 och slutligen en masterexamen i fotografisk konst 2003.

Liksom sin medutställare Susanna Hesselberg arbetar hon i analoga bilder – utan digital bearbetning – som hon visar i stora C-prints i låga upplagor om högst 15 ex. Det som är typiskt för hennes fotokonst är den bortvända blicken hos de agerande och den även i övrigt minimala informationen som skapar en frihet för betraktaren att leva sig in i de magiska situationer hon skapar.

Susanna Hesselberg är norska, men föddes i Uppsala 1967. Hennes konstnärliga utbildning startade på Konstskolan i Örebro 1988-1991 och fortsatte på Konstakademiet i Trondhein i Norge 1994-1998. Då hon inte kunde ta en masterexamen där, avlade hon den 1999 på Konsthögskolan i Malmö, där hon fortfarande bor.

Hon är målare från början. Fotografiet tog hon upp 1999 först. Hon arbetar med en bälgkamera med stora plåtar som är ett idealiskt instrument för arkitektur. Det som kännetecknar hennes fotokonst är den lätta undertonen av humor som kan finnas i hennes bilder. Hon är mindre filosofiskt inriktad än hennes kamrat är på utställningen. Men också mer ute efter att skapa modeller för betraktarens tänkande.

Generationsbilden med de fem ”Blondes” är ett sådant exempel, ett annat är ”Garden boys” som är tagen på en parkeringsplats bakom den attraktiva sandstranden som har byggts upp vid kajen till Seine i Paris.

Datorkrångel gjorde att jag blev försenad med skrivandet, jag hoppas dock att det lilla jag hann med kan vara en aptitretare för er att möta denna ovanligt magiska och fantasieggande utställning på VIDA.

Erich Schwandt

Så här jobbar Ölandsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons