Annons
Nyheter

Kris märktes ej på båtmässan

Nyheter • Publicerad 11 november 2008

STOCKHOLM

Krisen med stort K har inte stoppat köpfesten för alla. Det finns en grupp, om än ganska liten, som fortfarande på allvar kan tänka sig att slå till på en Hallberg Rassy 54 eller en italiensk Baia för cirka sex miljoner utan att bekymra sig alltför mycket.

Annons

– De rika behöver inte tänka. I prisklassen fem miljoner och uppåt finns inga begränsningar, hävdar Ari Jukkola som kränger lyxiga, italienska motorbåtar.

En mässa, även den gigantiska båtmässan i Älvsjö strax utanför Stockholm, är väl egentligen ingenting annat än Algutsrums marknad i megaformat – med en väsentlig skillnad. Vi vanliga dödliga, som strosar omkring bland stånden i Algutsrum, kan hysta upp en tjuga för en påse brända mandlar. På båtmässan är det drömmar som gäller – ”plötsligt händer det och då jävlar ska jag byta ut min 1970-tals Shipman 28 mot Najaden som jag rätteligen är värd.” Men krisen då?

– Äh, det är mest ert fel. Särskilt ni svenska journalister ältar elände i kubik, skrattar Ari Jukkola godmodigt.

KÖPFEST

Ari Jukkola säljer motorbåtar. Dyra italienska motorbåtar – ”italienarna bygger de bästa och snyggaste båtarna”. Och han har inte märkt speciellt mycket av den omtjatade krisen.

– Här har varit full rulle. Höstmässan är en köpfest, säger han utan att bekymra sig det minsta sura svenska journalistlutheraner.

Men köpfesten är nu inte till för alla. Något som också Ari medger.

– Mina vanligaste kunder har nått medelåldern och har hyggligt med pengar.

Och ”hyggligt med pengar” innebär att man kan hysta upp cirkus sex miljoner för en Baia One 43. Men då får man ett jäkligt snyggt flytetyg, italienare kan det här med design, och som kan brassa på i 40 knop. Eftersom båten har ett uppfällbart drev – ”då sticker hon bara 30 centimeter” – kan man slinka in i de grundaste vikarna för kvällsdrink och spaning på solnedgången.

– Tja du, säger Ari på oefterhärmlig finlandssvenska, med pengar kommer friheten.

Annons

GODBITAR

Vi antydde här ovan att båtmässan är ett gigantiskt spektakel som lockar massorna. Även de med enbart drömmar och kanske inte med världens fetaste plånbok. Och jodå, när Ölandsbladets utsände, stående på översta trappsteget till hallarna kikar ut över massorna får han en lätt svindlande känsla. En blick ut från trappavsatsen kan avskräcka den modigaste för att ens doppa en tå i detta folkhav. Men vi kastar oss oförväget ut i myllret på spaning efter det som vi kanske uppskattar mer än flådiga motorbåtar – båtar som främst drivs med segel.

Finns det då något nytt, eller är det samma gamla Malö:ar, Najadar, Hallberg Rassy, X-yachts, Bennetau, Hanse, Dehler och Bavaria-blobbar som står på parad återigen? Jodå, de uppräknade, plus än fler, finns naturligtvis där med årets modeller, med mer blankfernissat trä och böjlimmade lister, bättre än någonsin och bla-bla-bla. Men vi hittar faktiskt några fräschingar som sticker ut från mängden plast och kaiamahogny – en svensk, en schweizare och en dansk. Det låter som början på en Bellmanhistoria. Men de här båtarna skriver redan den nya historien, pekar på en nygammal trend – det är segling som är kul, allt annat är sommarstuga med havsutsikt.

NY TREND

Svensken är Håkan Södergrens Tarac – en som det heter i broschyren ”snabb lättseglad dagseglare med kölbåtsegenskaper”. Vi tycker det är en fantastiskt sockerbit med betydligt mer än dagseglarpotential. Den här båten kan man säkert bo i under flera veckor – om man är van vid lite campingliv á la folkbåt. Och hon ser ut att segla snabbare än det mesta. Pris? Runt miljonen för en segelklar båt. Schweizerbåten Esse 850, ger minsann inget ”ostigt” intryck. En superhäftig dagseglare, dock utan bokvaliteter.

– Fast två man kan övernatta om det behövs, säger agenten Jesper Strands som redan sålt mässbåten (cirka 700 000 kronor) till en segelglad finsk seglare.

Den danska båten HP 1030 (High Performance) beskrivs som en ”planande snabbseglare, rymlig för hela familjen”. Och det tror vi när vi närmare beskådar både båt och den unika elmotorn (OZ-Marine R&D AB). Vi håller också med om det som står reklamtexten: ”...du skall med familjen kunna segla snabbt, säkert, bekvämt och lugnt. Motorn skall bara finnas där som en extra hjälp i hamn - den skall alltid vara det långsammaste och sämsta alternativet till seglingen...” Priset för HP:n ligger runt 750 000 spänn.

DRÖMMAR

Den nygamla trenden, den nya historien som skrivs är alltså att vissa tillverkare börjat göra båtar som inte kräver mängder med besättningskilon och som inte är så ”projektiga” – roliga, blixtersnabba dagseglare med bomöjligheter. Priserna då? Ja, de är i alla fall inte totalt ouppnåeliga för den normale, hederlige arbetaren i Herrans vingård.

Vi kan dock inte avhålla oss från att kika på ett flaggskepp också – Hallberg Rassy 54. Kön för att stiga ombord och beskåda underverket är jättelång. Samtliga i denna kö är dock garanterat inte multimiljonärer, men att drömma är gratis. Men Hallberg Rassy -folket har varit med förr. På ett bord intill miljonbåtarna ligger en binge broschyrer — ”Aktuella begagnatbåtar”. Där är priserna inte fullt lika avskräckande och broschyrerna försvinner snabbare än det berömda smöret i solskenet...

Så här jobbar Ölandsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons