Nyheter

Konst och design i Pukeberg

Nyheter • Publicerad 14 juni 2010

PUKEBERG

Alla nationer behöver något att vara stolta över. Chocken efter Maciej Zarembas reportageserie på DN-Kultur om vuxenmobbningen på svenska arbetsplatser visar att baksidan kan bli en konsensuskultur där den kollektiva samhörigheten tar över. Vi har upplevt liknande även i Borgholm som ju också är en medelkommun.

Då kan det vara roligt att visa att det finns andra alternativ. När vi åkte till Pukeberg utanför Nybro i tisdags för att besöka Pelle Frylestam som där öppnar säsongen för Galleri Svalan med en minnesutställning över konstnären Ivar Morsing den 3 juli, förberedde vi oss därför genom att läsa upp den artikel som Ulf Wickbom skrev i tidskiften KONSTKATALOGEN våren 2010 om förvandlingen av det gamla glasbruket som lades ner 1980, till ett kulturkvarter som redan sjuder av liv.

Det är en lysande berättelse ”om ett antal personers drömmar och ihärdighet bortom alla kompromisser” som fick utvecklas fritt och utanför ideologiska överbyggnader – även om man efteråt kan förvånas över hur väl det stämmer med

vissa moderna innovationsteorier.

Där finns Designhögskolan som under professor Henriette Kolblanck, som utsetts till rektor, har vuxit till 280 studenter, där finns Designarkivet med dess 100 000 skisser och arbetsprov ur den svenska designhistorien som tidigare varit hopträngda och svåråtkomliga på Konstmuseet i Kalmar. Och där finns åter liv också i hyttan där Micke Johansson, efter sin gesällvandring till Pilchuck School of Glass i Seattle och vidareutbildningen hos den italienska maestron Signoretti i Murano, nu är mästare i Pukeberg och dit Erika Lagerbielke enligt planerna ska flytta sin professur i glasdesign och i sin tur också locka andra gästspelare dit som Signe Persson-Melin, Oiva Toikka vars verk vi kunde beundra på Global Glass triennalen på Borgholms Slott som tyvärr inte är kvar och Kenneth Williamson.

Men förutom ölandsboende Henriette Koblanck som varit mycket pådrivande för att förlägga designutbildningen till just Pukeberg måste också andra personer nämnas som haft en avgörande betydelse för utvecklingen av den enastående mångfald som numera finns på området. Personerna var Andris Nolendorfs, Agneta Bladh som var stats-sekreterare på utbildningsdepartementet och Nils-Erik Gustafsson, den före detta kommunchefen i Nybro som var en av eldsjälarna och såg till att kommunen köpte byggnaderna och ropade in det mesta av lagret på auktion.

Den princip som man nu efteråt kan skönja bakom utvecklingen och som skiljer sig markant från det kommersiella entreprenörskapet i ägarkoncernen New Wave i Orrefors-Kosta-Boda, baseras i stället på ett lokalt samspel där forskning och universitet, företag och den offentliga sektorn (teoretiskt kallad för ”government,i det här fallet kommunen) samverkar för att få verksamheten att växa och växa.

Den kallas Triple helix och och går ut på att de tre komponenterna – forskning (universitet och högskola, politik och näringsliv – stöder varandra i en strävan uppåt. Det kan hävdas att det var just bristen på samverkan som förvärrade situationen i öststaterna när planekonomin bröt samman. Här kan en liten förklaring vara på sin plats: Begreppet helix har formen av en skruv eller spiral. Det förekommer också i floran i artnamnet Hedera helix (= murgröna) som är en snabbväxande, delvis klättrande växt. Triple (av lat. triplus) betyder trefaldig.

”Nybro Fastighets AB, där Andris Nolendorfs numera är ensam ägare, har [också] konstruerat en innovativ överenskommelse med Nybro kommun”, enligt Ulf Wickbom (ibid). ”Principen kallas kostnadsbaserad hyra. Enkelt uttryckt innebär detta enligt Nils-Erik Gustafsson, att hyran sjunker allt eftersom hyresgästernas verksamhet förädlar byggnaderna och höjer deras marknadsvärde. Kommunens totala kostnad för Pukeberg begränsas därför till cirka 3 miljoner per år.” – ”För denna summa får Nybro kommun de sannolikt större intäkterma av 170 000 besökare om året.

Den som vill läsa eller kopiera hela den 6-sidiga artikeln av Ulf Wickbom om hur ”Pukeberg steg upp ur ruinerna i en ny skepnad” kan göra det på Borgholms kommunbibliotek i KONSTKATALOGEN våren 2010 (sid. 64-69).

Pelle Frylestam som var den förste jag besökte på Pukeberg i hans nya Galleri Svalan, där skylten redan var uppsatt, var i färd med att måla väggarna vita. Hans minnesutställning över konstnären Ivar Morsing ska invigas av samme Ulf Wickbom lördagen den 3 juli och efterföljas den 24 juli av en dubbelutställning med målningar av konstnärerna Felix Lönn och David Wiberg.

I ateljéhuset – som också kallas Nybro- eller Pukebergsateljéerna – har just nu åtta konstnärer sin verksamhet. Markus Åkesson som har den första ateljén i huset var i färd med att arbeta med modellen till en utsmyckning till en förskola i Fjölebro utanför Lindsdal – en krokodil som ska gjutas i betong under en mosaik utformad som en orientalisk matta. Mot väggarna står nya målningar uppställda, ofta med djurmotiv.

Markus berättar om det fina samarbetet med företagen i Nybro och om Nybro-bornas stolthet över Pukeberg och ökade intresse för konst. Skolklasser går gärna dit, berättar Ulf Wickbom, och kommer konstnärerna in på livet. Det bekräftades också med en blick utanför, där ungdomar cyklade eller spelade boll.

De offentliga uppdragen till skolornas utsmyckning, där man tillämpar enprocent-regeln, har också ökat, vilket jag också påpekat i recensionen av deras utställning i Mörbylånga.

Felix Lönn, som sålde många av sina teckningar i Mörbylånga, var tyvärr bortrest. Jag tittade dock in hos Paméla Karlsson som hade sin ateljé längst bort.

Det är en avundsvärd arbetssituation för de unga konstnärerna som här omges av en positiv anda som främjar fortbildning och utveckling på ett sätt som kommer hela samhället till godo.

ERICH SCHWANDT

Så här jobbar Ölandsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.