En lekfull design i Mörbylånga
MÖRBYLÅNGA
När SÖK (Södra Ölands Konstförening) öppnar konsthallen i Mörbylånga för en utställning med PLAYSAMs produkter är det en folkbildningsinsats man gör.
Den illustrerar begreppet ”Vackrare vardagsvaror”, som präglades av Gregor Paulsson för 90 år sedan, som ett ledmotiv för design. När funktion förenades med skönhet växte en estetisk medvetenhet fram i Europa. Den blomstrade i Wiener Werkstätte, Art deco och i Bauhaus på 20-talet men bröts av brutaliseringen under 30- och 40-talen. Nu får design åter nya uttryck i de designhögskolor som växer fram, inte minst i Kalmar och Pukeberg.
TÄTPOSITION
PLAYSAM som står för utställningen är ett litet kalmarföretag för träleksaker med två anställda och en omsättning på 4.7 miljoner. Men dess träleksaker och executive toys har också en tätposition i det kraftfulla anseende som svensk design har erövrat ute i världen. Det gör att PLAYSAM också är huvudkontoret för spridningen på internet med försäljning i 50 länder.
Det har också gett det en förvånansvärd styrka som varumärke. 2006 beställde till exempel Fitzsu Grand Prix i Los Angeles 50 av Ulf Hanses Streamliners som var genombrottet för företaget när det grundades 1984. De skulle designeras av 50 av världens största formgivare och auktioneras bort till förmån för drottning Silvias World Childhood Foundation. Den dyraste gick för 22 000 kronor.
Tidskriften Forbes har ägnat PLAYSAM en helsida med Porsche på samma uppslag och MILK, en annan tidskrift för miljardärer, har rankat det som nummer 14 bland världens mest kända varumärken, följd av IKEA som nummer 15. Vid sidan av Ulf Hanses klassiker Streamliner finns även den prisbelönade gungkaninen eller Rocking Rabbit liksom Björn Alskogs nyckelringsbil med på utställningen. Björn Dahlskog som gjorde gungkaninen har varit professor på Konstfack och undervisar numera på Beckmans högskola.
TIDLÖS FORM
Bland andra av bolagets formgivare kan nämnas Jangir Maddadi (1979), ett starkt kommande namn som tog sin examen på Designhögskolan i Kalmar/Nybro 2004 och Hans Christer Ericsson som varit professor i grafisk design och ansvarar för PLAYSAMs grafiska profil.
Det är en njutning att se och känna på de vackra produkterna av vilka mer än tjugo har belönats med utmärkeslen ”Utmärkt svensk form”. Bokträ och pigment kommer ofta från Tyskland, ibland används också gummiträd efter att de har tappats i tio år. Men tillverkningen sker, liksom för Micki I Gemla och BRIO i Osby, numera mest i Asien.
Jag minns att vi hade en lastbil och en grävskopa i trä från BRIO men då var pojkarna större. De bilar, flygplan, djur och båtar som PLAYSAM gör är mera som metamorfoser. De gestaltar själva inbegreppet av det som de föreställer – en ädelfunkis som är fulländad både till form och yta, träleksaker för de små och executiva toys för direktörerna skivbord. Det började med dagdrömmar när den unge Carl Zedig, som tidigt drabbats av ungdomsreumatism, ofta låg fängslad i sängen. Han var född i Stockholm 1941 men flyttade på 1950-talet hit då hans far hade en chassifabrik för brandbilar i Färjestaden som han ofta besökte. Men det var på Samhall i Kalmar som PLAYSAM blev verklighet. Carl Zedig var marknadschef och produktutvecklare på leksakssidan och var bland annat också pappa till det färglada fiaspelet som kom på 70-talet. När det sedan blev nedsskärningar på 1980-talet tog han över affärsområdet. Så kom PLAYSAM till 1984.
De tidlösa gåvorna marknadsförs med en parafras på René Magrittes ”Ceci n´est pas une pipe” – Detta är ingen pipa ... [utan en bild an en pipa]. Så är deras bilar inte heller bilar eller leksaker, utan bilder av bilar som lyser i en fläckfri förädling att se eller ta på. Den skönhet som de representerar har inga undertoner som i konsten men kanske samma helande kraft som stresskulor och milda blickar har. Bilden på affischen där det står är tagen av Jonas Lindström. Utställningen i Konsthallen i Mörbylånga hamn som är en stor skönhetsupplevelse, pågår 2 till 14 augusti.