Annons
Nyheter

Cecilia vinnare på sex minuter

Nyheter • Publicerad 13 augusti 2007

BORGHOLM

Utan en rörelse på läpparna är det hon som ger apan Totte liv. Efter sex minuter i tv blev Cecilia Andréns Zillah med hela svenska folket. Men hur buktaleri fungerar förblir hennes hemlighet.

Annons

– Det avslöjar jag inte, skrattar 18–åriga Cecilia Andréns som velat bli buktalare ända sedan hon var liten. Vid 12 års ålder gick hon en kurs och började träna på allvar när hon var 15.

BÖRJADE PÅ KALAS

Apan, som numera är känd som Totte, köpte hon i London för att träna med men med tiden visade sig hans självsäkra karaktär.

– Jag började uppträda på födelsedagskalas och då ville barnen veta vad han hade för favoritmat och så. På det sättet växte hans personlighet fram, säger Cecilia.

ENIG JURY

Så kom den dag då en bekant tipsade Cecilia om ett nytt program som hette Talang. Där skulle hon kanske passa.

– Jag skickade in en ansökan men sedan ringde de även upp mig själva efter att ha sett mig i lokal–tv.

Juryn var eniga om att paret skulle gå vidare till final.

– Jag ville ha dem som vinnare från början, Zillah är inte bara grym på scenen, hon har tekniken också. Man ser inte en rörelse på läpparna, säger Talang–jurymedlemmen och numera kollegan Tobbe trollkarl.

MILJONÄRER

Annons

Cecilia själv kände att hennes chanser i finalen var lika stora som alla andras eftersom det handlade om så olika kategorier. Men svenska folket fick bestämma och Zillah och Totte vann en miljon kronor.

– Ja, det är häftigt att så många röstade, säger Cecilia som ska använda pengarna till att åka till USA för att vidareutvecklas.

– Buktaleri är så mycket större där och det finns mycket att lära sig. Men jag vet inte när jag ska åka, just nu är det så kul att vara i Sverige.

 Och så har hon ett år kvar i gymnasiet. Men under tiden planerar hon att utveckla sina uppträdanden med Totte.

Så här jobbar Ölandsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons