Bertil Vallien på VIDA
Bertil Vallien talar om sina två yrkesroller som designer och konstnär.De teckningar och målningar som han nu ställer ut för första gången på VIDA har tillkommit under den månad då han varje år tar semester från lagarbetet i glashyttan.
De har med tiden blivit en ansenlig hög av vilken han visar fjorton verk 2 teckningar och 12 kol- och pastellmålningar. Glaset är inte närvarande i dessa tematiskt de är inga förlagor men däremot den symboliska värdeladdning som vi känner igen från hans skulpturala arbeten.
Hans målningar är uppbyggda av kol och pastellkritor som kan sprida sitt stoft inomhus innan de har blivit fixerade. Så han får gå och måla ute, berättar han. Nu är de glasade och svåra att fotografera. Teckningarna gick lättare och han själv får stå framför det stora assemblaget med åran diagonalt. Det passar också bra, ty båten är för honom från symbolvärlden till real life också hans stora hobby på fritiden.
Lars Englund som är född 1933 i Stockholm har den kanske kortaste utbildningen i det svenska konstlivet fyra år i folkskolan (resten skolkade han), ett år hos vardera Bjerke-Pedersen och Legér och en vecka på konstfack det var för tråkigt.
Han är skulptören som alltsedan 1960-talet har arbetat i abstrakta former som förenar organisk mjukhet med en matematisk, men intuitiv precision. Färdiga ger hans verk fulländat uttryck för en gudomlig (eller naturlig) harmoni mellan delarna och helheten, ofta så intrikat att helheten uppstår först i betraktarens öga när denne fullföljer den antydda rörelsen. Det är inget mystiskt med det, ty så är människans sinnesorgan ju beskaffade.
Förvecklingar som han kallar den hängande trådskulpturen i kaféet är det mest naturliga exemplet på dessa förvecklingar, vilket spindlarna intygar som gärna klättrar upp på dessa trådar för att fullborda verket.
De tolv Borderlines som fyller hela den nya konsthallen kunde också heta The power of limits efter ungraren György Doczis formanalyser. Lars Englund är dock närmare en syntes.
Staffan Rasjös förvärv av Lars Englunds verk på Moderna museet kommer att få en slutlig placering på gärdet bakom VIDA museum.