Annons
Nyheter

Ät mat i alla regnbågens färger

Nyheter • Publicerad 23 november 2007

BORGHOLM

Två gånger om året träffas medlemmarna i SKTF i kommunen och gör något kul. Den här kvällen samlades sju av dem för att tillsammans med Borgholms hälsoexpert Monica Erlandsson laga till en riktigt god och nyttig middag.

Annons

Till huvudrätt lagade man dillpestofylld makrill med broccoli, morötter, råris och en sallad gjord av bladspenat och kärnor från granatäpple. Nyttigt, nyttigt!

– Grönsaker ska man helst ångkoka, vitaminerna bevaras bättre då, berättade Monica.

Annette Green-Johansson tog sig an råriset. Det är viktigt att man sköljer det noga innan det kokas. 45 minuter på spisen eller 20 minuter i micron. Ulla-Britt Johansson och Christina Franzén gjorde iordning den goda peston som de sedan lade i makrillen och stekte den några minuter på varje sida på medelvärme. Efterrätten bestod av dalsländsk äppelkaka med kanelgrädde. Inger Gunnarsson, Therese Åhlander, Lena Johansson och Inga-Britt Hörnkvist rev äpplen så det stod härliga till. En liten smet av ägg, fruktsocker, vaniljsocker, vetemjöl och bakpulver tillsammans med de rivna äpplena och hackad mandel, tänk så enkelt.

– Vi får göra en äppelkaka utan mandel, för alla kan inte äta mandel, kom Ulla-Britt Johansson på och så bestämdes det. Båda äppelkakorna smakade underbart, både med och utan mandel.

ANTIOXIDANTER OCH FRIA RADIKALER

Efter maten berättade Monica Erlandsson lite om hur viktigt det är att vi tänker på att äta nyttigt och helst så ekologiskt och närproducerat som möjligt, allt för att det ska vara bra för oss själva och vår miljö.

– Maten ska innehålla så mycket färger som möjligt, tänk på stoppljuset, rött, grönt, gult eller regnbågen. Då får vi i oss så mycket vitaminer och antioxidanter som det bara är möjligt, sa Monica Erlandsson.

Vid kroppens ämnesomsättning bildas ”bilprodukter” som kallas fria radikaler. Deras uppgift är att bryta ned. De bryter ned cellerna i kroppen och de anses också påskynda det naturliga åldrandet. De spelar också en viss roll i processen vid flera sjukdomar, hjärt- och kärlsjukdomar, cancer, grå starr, artrit, inflammation och alkoholrelaterade sjukdomar. Antioxidanter tillverkas i kroppens enzymsystem och i vår kost. De ska skydda och hjälpa oss mot de fria radikalerna. Antioxidanter hittar vi i vitaminerna A, C och E, i vissa fettsyror från fisk och jättenattljusolja samt i mineralerna selen, koppar, zink och magnesium.

– Vi bör äta fett fisk, lax, makrill, sill tre gånger i veckan. De innehåller Omega 3-fettsyror och vi behöver dessa fiskfetter för optimal hälsa i hjärnan och kroppen, berättade Monica.

Efter lite information från Therese om SKTF:s arbete den närmaste tiden, tackade alla för sig och gick mätta och glada hem och hoppades på en lika god och lärorik kväll nästa år igen.

Så här jobbar Ölandsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons