Annons
Nyheter

Anders Gyllerfelt på nya Galleri Svalan

Nyheter • Publicerad 4 november 2011

BORGHOLM

Huvudintrycket av Anders Gyllerfelts utställning på nya Galleri Svalan är frånvaron av sentimentalitet och dramatiska händelser. I stället ser betraktaren en ”naiv”, i betydelsen ”oförställd” (instinktivt antydd) gestaltning av kroppar i olika rumsliga färgfält med horisonten och lodlinjen som  bärande element i kompositionen.

Annons

Jag får intrycket att färgen och kompositionen kom först, kanske som stilleben, motivet först efteråt. Det tycks hela tiden vara balansen i helheten som driver honom vidare, i ett sökande efter sanningen i de minnen som är hans innersta referensram, inte något på förhand bestämt mål.

Anders Gyllerfelt är inte heller ute efter likheter (identiteter) utan just karaktären.

”Jag har i mitt måleri försökt röra mig fritt mellan det föreställande och och det abstrakta. Att se kroppar och rum i ett gränslöst samspel. Ibland skapas en dialog med betraktaren där färgen och formen får en avgörande betydelse”, skriver han också i ett programblad.

Då jag samtidigt läser ett  samlingsband ”På fria villkor” av Edith Södergran-studier, utgiven av Svenska Litteratursällskapet i Finland och Bokförlaget Atlantis, Stockholm, 2011 fastnade jag för några diktrader som Södergran skrev i debuten ”Vierge moderne” (1916):

Jag är ingen kvinna, jag är ett neutrum.

Jag är ett barn, en page och ett djärvt beslut,

jag är en skrattande strimma av en scharlakanssol,

jag är ett nät för alla glupska fiskar,

jag är en skål för alla kvinnors ära,

jag är ett steg mot slumpen och fördärvet,

Annons

jag är ett språng mot friheten och självet …

Så djärva rader skrevs för hundra år sedan som uttryck för en livskänsla ställd på framtiden, till skillnad från den undersökande

attityden av världen och verkligheten som ibland framställs som det önskvärda målet på andra håll.

Rollspelet som ”Roperskan från Raivalo” utfört i sina dikter

övertas hos Gyllerfelt av de målade kropparna med deras vita eller enfärgade ansikten som betraktaren kan fylla med egna minnen. Det finns naturligtvis också andra konstnärer som använt dockor som uttrycksmedel, som Ulf Gripenholm till exempel, men Gripenholms bilder präglas ofta av en juvenilitet och lystenhet i sin detaljerade kroppslighet, särskilt i badscenerna, som saknas hos Anders Gyllerfelt.

Här är det snarare själen som sätter bilden i rörelse.

En annan anspelning som togs upp under samtalet med konstnären på galleriet var Goethes färglära som även påverkade Rudolf Steiner och antroposoferna. ”Ett bra sätt att se på hans målningar är att hålla för partier för att avgöra om bilden är organiskt uppbyggd eller tappar balansen och sjunker ihop, när partiet skyms.” Så ungefär skrev Ulf Linde i boken om Ulf Gripenholm, men Anders Gyllerfelt höll med – det var just så som han också arbetade för att komma underfund med bristerna i sin målning.

Att Steiner också påverkade Södergran får vi på köpet.

Den öppenhet med vilken Gyllerfelt presenterar sitt måleri framgår också av de ovanligt neutrala titlarna, som ”Huset på höjden””, ”, Trädgård I”, ”Rött hus” eller Positioner III”. Fria villkor alltså för betraktaren att själv finna sin tolkning.

Anders Gyllerfelt är äkta smålänning. Han föddes i Jönköping 1953 och har utbildats på 70-talet på Ölands Målarskola som just blivit tvåårig för Behnn Edvinsson, Per Lindekrantz och Margareta Linton-Lindekrantz samt därefter på Forum målarskola i Malmö som sedan slogs samman med Grafikskolan och bildade Malmö Konsthögskola.

Annons

Anders Gyllerfelt är bosatt i Bergkvara. Han här deltagit i en lång rad samlingsutställningar, däribland på 1980-90-talet på Liljevalchs vårsalong  och Stockholm Art Fair 1992, 2001, 2002, 2004 samt Galleri Svalan, Öland och Monica Strandberg, Kalmar 2010. Han har även haft ett fyrtiotal separatutställningar, de senaste på Partille slott och Galleri Garvaregården, Långasjö, 2010.

De är en sevärd utställning som nya Galleri Svalan öppnar med.

ERICH SCHWANDT

Så här jobbar Ölandsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons