Annons
Nyheter

”Ameliadamen” vet vad kvinnor helst vill läsa om

Nyheter • Publicerad 12 januari 2007

FÄRJESTADEN

”Mitt liv är en jättebra story”, tycker Amelia Adamo, som i fredags berättade lite om sig själv och hur hon blivit så framgångsrik inom tidningsbranschen.

Annons

Amelia Adamo, en av Sveriges framgångsrikaste chefredaktörer, är inte journalist utan beteendevetare i grunden. Det har hon haft nytta av. Hon vet vad hennes läsekrets, som till övervägande delen består av kvinnor, vill ha.

– Män köper tidningar för att utveckla ett nördbeteende (läs specialintresse). Kvinnor köper tidningar om livet, säger Amelia, som vill hjälpa kvinnor att förverkliga sina drömmar i vardagen.

TIMING ÄR ALLT

Som dotter till ett ensamstående hembiträde som invandrade från Italien i slutet av 40-talet, fick Amelia inte mycket gratis. Det är en av förklaringarna till hennes framgång.

– Den som inte har så mycket att förlora vågar mera, förklarar hon.

Och hon vågade. Vågade att sticka ut, där andra säkert valt att hålla en lägre profil. Som för tolv år sedan, då hon startade tidningen Amelia – döpt efter henne själv. Det visade sig vara ett genialiskt drag. Något liknande hade inte tidigare gjorts i Sverige och det ”framfusiga” tilltaget satte medialt fokus på såväl personen Amelia, som tidningen med samma namn.

Men framför allt låg konceptet helt rätt i tiden, något som Amelia Adamo inte nog kan betona hur viktigt det är.

– Timing är superviktigt och med Amelia fyllde vi ett hål på marknaden.

ALDRIG BLI NÖJD

Amelia är bara en av många framgångsrika projekt. Innan dess hade hon bland annat lyft Veckorevyn till nya höjder och efter Amelia kom Tara och nu senast magasinet M. Ständigt nya utmaningar. Man får aldrig luta sig tillbaka och vara nöjd, påpekar Amelia Adamo.

– Det är ett maratonlopp där man ständigt ska vara lite missnöjd och förbättra sig själv hela tiden, annars blir man förr eller senare omsprungen.

Så här jobbar Ölandsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons