Annons
Nyheter

Hopablandat i Öland Katalogen

Nyheter • Publicerad 2 maj 2007

KRÖNIKAN

Jag sitter och bläddrar i ”Öland Katalogen”, förlåt men den heter så (förr kallades den Bra att veta om Öland). Det är en flott publikation på 84 sidor utgiven av ÖTAB, Ölands Turist AB. Bilderna är många och de är oerhört vackra och konstnärliga, texterna är korta och snärtigt skrivna, men det är något konstigt med hela publikationen och det tar en stund innan jag kommer på det...

Annons

Det går inte att skilja på vad som är text och vad som är annonser och det verkar inte finnas några annonser. Jag förstår först inte den ekonomiska idén med att ge ut en publikation som förefaller att sakna annonser och jag frågar därför en av de företagare inom turismen som är med i ”Öland Katalogen”.

– Jag har betalat 50 000 kr bara för att få vara med, det är ingen särskild annons jag betalat för utan det faktum att jag finns med kostar pengar.

– Så du har ingen särskild annons?

– Nej, det här är nytt förstår du.

***

En grundläggande, nästan helig princip för all publicistisk verksamhet, är att läsaren kan skilja mellan vad som är redaktionell text och vad som är annonser; annons och text brukar skilja sig åt genom den grafiska utformningen. Denna enkla åtskillnad, som underlättar för läsaren, borde väl också kunna upprätthållas i en informationsskrift där Ölandskommunerna genom sitt ägande av ÖTAB ytterst står som ansvariga. En seriös redaktör blandar inte allt i en enda stor publiceringshög utan sorterar efter urgamla journalistiska principer: annonser här, redaktionell text där. Vad som ytterligare gör mig förvirrad är alla de vackra bilderna, som emellertid förlorat halva sitt värde eftersom det inte finns några bildtexter. Det visas blommor, insekter, hus, hotell, vackra Ölandsvyer och människor men läsaren vet aldrig var man är, vad det föreställer och vad människan heter som avbildas. Den enklaste läsarundersökning visar att viktigast är rubriken, därefter kommer bilderna - ögat fångas av rubriken, glider mot bilden och hamnar sedan i bildtexten, som skall vara förklarande och tillfredställa nyfikenheten – men denna enkla redigeringsprincip, så elementär, är helt kastad över bord i ”Öland Katalogen”.

***

Längst ner under varje artikel/annons finns en kort sammanfattning på tyska och engelska, men tyvärr är stilen så liten att texterna är närmast oläsliga. Sist kommer det verkliga haveriet: en Ölandskarta vars text är så liten att man får hoppas Ölandsturisterna har ett förstoringsglas liggandes i handskfacket. Omslagsbilden är i svartvitt och föreställer en ung man med sin son vilande på en klippa, förlåt snälla ÖTAB, men för mig ser bilden ut som reklam för Dressmans nya tröjor... Bilden går inte på minsta vis att associera till Öland.

Så här jobbar Ölandsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons