Annons

”Tågtunnel Löttorp till Kalmar”

Insändare • Publicerad 25 augusti 2008

INSÄNDARE

Så har norra Öland blivit glesbygd igen. Turister och sommarboende har rest. Förstår jag det rätt, så är norra Öland den enda glesbygden söder om Norrland. Detta var på sin tid en naturgiven omständighet. Nu behöver det inte vara så. Avstånd är relativa.

Annons

Men ska alla de tillgångar som norra Öland har att erbjuda året runt kunna utnyttjas kräver det radikala åtgärder för att bygga upp kommunikationerna. Annars fortsätter avvecklingen, när människor blir äldre och endast sommarsäsongen är det man kan förlita sig till när man har affär eller företag i bygg- och servicebranschen.

Många storstäder drabbas av transportinfarkter. Så många människor ska samtidigt transporteras att vägar korkas igen och kollektivtrafiken drabbas av förseningar. Hela Europa måste hitta nya former där människor kan bo utanför de förvuxna städerna och ändå snabbt hamna i centrum. Här är en möjlighet att göra ett vitalt experiment på Öland.

Min tanke är att städer av Kalmars storlek, städer som fortfarande är av hanterlig storlek, med ett sinnrikt transportsystem kunde omges av förorter på längre avstånd, det vill säga förorter i attraktiva områden. Norra Öland är ett sådant. Här kan man utan vidare hysa 10 000 människor till, förtäta byarna och till och med satsa lite på att marknadsföra Öland som Sveriges Florida. Ett par höga hus med sjöutsikt åt tre håll - det matchar inte många. Men denna framtidssyn bygger på ett helt annat sätt att tänka transporter än dagens och gårdagens.

Jag funderar på två olika alternativ. Saken gäller höghastighetståg och antagligen av den typ som hänger i en konstruktion och gör någonstans mellan 250 och 300 km i timmen. Det torde finnas några firmor som gärna skulle bygga sådana tåg och behöver pröva hur systemet skulle fungera. Sträckan Löttorp - Kalmar utgör en sådan möjlighet. Under sundet kommer man med en tunnel. Frågan är var tunneln ska borras. Tänker man sig en sträckning Löttorp - Sandvik - Mönsterås - Kalmar (två stopp på vägen) blir tunneln under sundet 16-17 km.

I Norge finns det tunnlar bortemot 30 kilometer så avståndet behöver inte avskräcka. Då får Mönsterås draghjälp för expansion. Ett alternativ är en tågbana med sträckning Löttorp - Borgholm/Köpingsvik - Kalmar (ett stopp) och då blir tunneln dryga 6 km. Kanske är det lättare att komma in i centrala Kalmar den vägen. Borgholmsområdet får ett självklart uppsving men det är inte alldeles säkert att folk fortsätter att åka 10-12 minuter för att komma till Löttorp - och då missas lite av det jag syftar till!

Nu säger förstås räknenissarna att ett förslag om tågbana till norra Öland inte är samhällsekonomiskt motiverat. Jag vet inte det, jag. När det svenska järnvägsnätet byggdes på 1850-talet, byggdes därmed samhällsekonomi och en förhållandevis kort sträckning med tågbana ger många möjligheter att utveckla framtidens transporter och därmed skapa ekonomi.

I ett europeiskt perspektiv torde det vara intressant att tänka kring ”commuter-communities” - samhällen som hör samman genom matartrafik. EU borde kunna bidra med pengar av det slag som deras interreg-satsning, arbetet att bygga upp regioner mellan nationer, innebär. Att slå vakt om regioner kring medelstora städer är ett alternativ som borde locka mer än att fortsätta bygga städer med stora bostadsområden i utkanten och bussar som går in till centrum. Vem vill åka buss i 35 kilometers hastighet när man kan åka tåg i 260?

En viktig princip är att ett tåg av detta slag inte stannar vid varje före detta mjölkbord. Det finns ett par stationer och dit tar man sig med eget fordon. Därefter går transporten fort. Vad jag säger är mycket enkelt: Att norra Öland är glesbygd är självvalt. Det är tid att utveckla områdets potential. Det kan ske så varsamt att all charm som finns här, står kvar men att fler människor får vara med och uppleva den och bidra till att den finns kvar. När börjar vi bygga?

Dag Sandahl

Så här jobbar Ölandsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons