Annons

Privata miljardinvesteringar är ingen katastrof

Insändare • Publicerad 14 februari 2015

Svar till Peter Boströms ledare torsdagen 12 februari och svar till diverse politikers inspel om turismfrågan. Låt oss konstatera. Allt handlar om kapital. Företag satsar för att stärka sin egen position i en konkurrentutsatt situation. Satsar man inte, så vinner man inte… (Gammalt företagarordspråk). Det är dessa miljarder du skriver om i din ledare. För att förklara turismens roll ber jag att få jämföra destinationen (läs: Öland) med företagande. Låt oss säga att kommunerna är AB Öland. AB Ölands två största intäktskällor kommer från lantbruk och turismnäringen. Besöksnäringen omsätter 1,2 miljarder kronor (2013). Det ger en intäkt till AB Öland på 131 miljoner (siffran avser enbart besöksnäringen – bo, äta, shoppa. Lägg till det; snickare, bilverkstäder, stenhuggerier och så vidare som gynnas av en ökad säsong…) Låt oss vidare låtsas att företagarna på Öland är franchisetagare (med egna namn och varumärken) till AB Öland och som är beroende av att AB Öland är framgångsrikt och upplevs som ett starkt varumärke. Varje franchisetagare väljer om de vill utöka sin verksamhet – bygga ut, nya maskiner, mer personal –för att försöka stärka sin position och sin vinst. Problemet AB Öland har är att ingen jobbar med att marknadsföra eller sälja AB Öland (varje franchisetagare marknadsför bara sitt eget företag). Resultatet har blivit att intäkterna inte ökar. De minskar… Detta samtidigt som övriga Sveriges ”Destinations ABs” har ökat. AB Kalmar har sedan cirka 15 år tillbaka valt att tillsätta en marknads- och säljavdelning, som bara jobbar med att stärka varumärket och attraktionskraften i AB Kalmar. Det har ökat omsättningen i besöksnäringen med ca 300 miljoner. Det till en årlig (2014) kostnad – för AB Kalmar – om cirka 9.5 miljoner. Det är däremot ingen mirakellösning som AB Kalmar kommit på. De har kopierat AB Göteborg som kanske kopierat AB Åre (vem var först, hönan eller ägget). Men också AB Gotland, AB Blekinge, AB Örebro osv har kopierat varandra. För egentligen är en ”AB Destination” ungefär som vilket företag som helst. Vill du synas, se till att du syns till rätt målgrupp via rätt kanal till rätt pris. Vill du locka, se till att du har en attraktiv produkt som speglar kvalitet och pris. Vill du behålla personalen, se till att du är en bra arbetsgivare. Precis som vi i styrelsen för Ölands Turismnätverk sa vid vårt årsmöte den 21 oktober 2014: Om AB Öland ser till att starta upp sin ”marknads- och säljavdelning” (läs: Turismorganisation) med förslagsvis tre heltidsarbetande så tror vi att det skulle stärka öns kapital. Öns förtroendekapital. Med trygghet och förtroende i grunden, så skulle franchiseföretagen lägga en del av sin vinst till marknadsföring av AB Öland (företagen i Kalmar lägger ca 4 miljoner årligen till Destination Kalmar). Resultatet skulle bli att AB Öland skulle öka sina intäkter – kapitalet – vilket skulle leda till större satsningar för att skapa en attraktiv bygd att bo och leva i. I slutet av mars ska utredningen om en ny organisation vara klar. Jag – personligen – hoppas att den liknar alla andra ”AB Destinationer” som lyckats runt om i Sverige. För även om vi i grunden är annorlunda. Kanske vår organisation inte behöver vara det… Ps! Vad gäller påståendet om att Öland skulle gå in under Destination Kalmar. Kalmar är Kalmar och Öland är Öland. Men att tro att ”ensam är stark” kan inte vara mer fel i detta sammanhang. Vi måste samarbeta och vi måste samarbeta klokt. Varken Kalmar eller Öland har råd att marknadsföra sig själva mot en större marknad eller lägga pengar på saker där det går att effektivisera. Ds! Magnus Bremefors, ordförande Ölands Turismnätverk ideell förening

Redaktion
Så här jobbar Ölandsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons