Annons

”Politiken slår mot landsbygden”

Hej Ilko och Borgholms politiker, man undrar var ni gör och finns till för.
Publicerad 18 januari 2020
Detta är en insändare i Ölandsbladet. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
”Vid årsskiftet höjdes drivmedelsskatten ytterligare, som en följd av den socialdemokratiskt ledda regeringen verklighetsfrånvända och fientliga landsbygdspolitik”.
”Vid årsskiftet höjdes drivmedelsskatten ytterligare, som en följd av den socialdemokratiskt ledda regeringen verklighetsfrånvända och fientliga landsbygdspolitik”.

Borgholm är en kommun ifrån Rälla och upp till Grankullavik i norr, vet ni detta och hur kommunen fungerar.

Efter att ha suttit närmare en timma och väntat för att komma fram i telefonkön till KLT får jag vidga perspektivet.

Annons

Detta gäller inte bara Öland utan hela Sverige, utan regeringens politiken slår mot hela Sveriges landsbygd.

Alla som bor lite utanför de större orterna i Kalmar län betalar två gånger. Första gången måste vi lägga en del av våra ihoptjänade pengar på skatt som till över 60 procent finansierar kollektivtrafiken. Andra gången på grund av undermålig service (glesa bussturer eller utebliven närtrafik) tvingas vi att ta bilen och betala orimligt hög skatt på drivmedel.

Vid årsskiftet höjdes drivmedelsskatten ytterligare, som en följd av den socialdemokratiskt ledda regeringen verklighetsfrånvända och fientliga landsbygdspolitik. Då blev det återigen kostsammare att tanka bilen med bensin eller diesel.. Om moderaternas budget godtagits av riksdagen skulle drivmedelspriset vid tappen blivit en krona lägre.

Att regeringspartierna Socialdemokraterna och Miljöpartiet höjer skatten är förståeligt, de säger aldrig nej till ytterligare pålagor på vanligt folk. Men att Centerpartiet, som åtminstone tidigare har sagt sig vilja vara landsbygdens parti, stöttar en regering som bedriver en politik som flagrant slår hårdast mot dem som har det svårast att klara sig utan bil= människor som inte bor i större tätorter, för oss är det obegripligt.

Nu är det hög tid att får stopp på utsugningen av bilisterna och landsbygden. När riksdagen i höstas röstade om drivmedelsskatten fick vi svart på vitt vilka riksdagsledamöter som förstår att landsbygdens människor nu straffbeskattas.

Miljö- och klimatfrågan är avgörande för framtiden, men politiken kan inte vara så snäv att den i praktiken ålägger människor utanför större städer att bära ett proportionellt större ansvar för omställningen, särskilt inte när de redan är med och betalar så mycket skatt för den bristfälliga kollektivtrafiken.

Det är inte någonstans rättvist att folk som behöver bil för att på ett vettigt vis klara sin vardag – jobb, lämning, hämtning, storhandling – ska behöva dra åtskilliga strån till klimatstacken, medan andra inte behöver göra något.

Alla har inte råd med elbil och det är långt kvar till den dagen inträffar. Det är för att spetsa till det, det är lätt att som miljöpartist sitta och jäsa i en lägenhet på Södermalm och tunnelbanan utanför knuten och pracka på människor ute i landet sin naivt idealistiska världsbild (det är många av beslutsfattarna som sitter långt ifrån verkligheten).

Men MP:s gröna skogar i all ära, fast utan landsbygdens hårt arbetande människor blir det inte lika mycket guld och pengar som finansierar välfärden.

Per Einarsson

Annons

Grankullavik

Annons
Annons
Annons
Annons