ÖTAB välkomnar Ölandsbladet som Servicepartner
Det gläder oss mycket att Ölandsbladet vill bli Servicepartner till Ölands Turist AB enligt Lars-Göran Fälts besked i lördagens tidning. Vi delar också uppfattningen att ÖTAB är ett mycket betydelsefullt företag genom sitt uppdrag att marknadsföra destinationen Öland i syfte att rekrytera ännu flera turister än sommarens rekordsiffror och att erbjuda en gemensam bokningsplattform på Internet.
Servicepartnerprogrammet har lanserats brett och stort till en låg årsavgift på femtusen kronor för att få med så många aktörer som möjligt, stora och små i alla tänkbara branscher eftersom vi alla på hela Öland är direkt och indirekt beroende av en blomstrande turistnäring. Pengarna som kommer in ersätter den tidigare skattefinansierade destinationsmarknadsföringen och bidrar även till att framåt upprätthålla och vidareutveckla vår satsning på ett av världens modernaste bokningssystem på Internet, Visitse.se.
De frågor Lars-Göran Fält ställer är professionella och högst berättigade i samband med en emission av aktier då ett prospekt hör till rutinen som underlag för ett beslut om att bli ägare i ett bolag. Nu handlar det inte riktigt om den nivån eller om att bli ägare i ÖTAB, och därför har vi nöjt oss med stora annonser i Ölandsbladet för att förklara vad ÖTAB erbjuder och levererar till de som väljer att bli Servicepartners. Det är redan fantastiskt många som har bejakat detta och därför redan nu finns tillgängliga inför den kommande säsongen.
Det är också många av våra Servicepartners som har ställt just de frågor som nu Fält/ÖB ställer om våra ägare, resultat, framtida utveckling med mera och det har vi mer än gärna svarat på till de som ringt oss. Det gör vi i fortsättningen också så välkomna att höra av er.
Styrelsen i ÖTAB arbetar just nu med flera strategiska framtidsfrågor och vi är mycket optimistiska inför framtiden. Öland har återtagit marknadsandelar som en av landets absolut största turistdestinationer alla kategorier. Bokningsplattformen Visistse.se och samarbetet med Glasriket och Kalmar har nyligen fått högsta betyg av Visit Sweden som ett ledande regionalt samarbete av modernaste slag i landet. Vi har gemensamt skapat ett utbud av det vi kallar resa, bo, se, äta och göra, vi har förpackat det attraktivt och sålt mer än någonsin den senaste sommaren, +34 procent mot fjolår med många miljoner till våra turistaktörer som en direkt följd.
Nu har det lyft och då måste vi samarbeta mot nya rekord.
Gustaf Öholm
Rolf Edmark
Ölandsbladet svarar:
Med den framtid som Ölands Turist AB kommer att ha enligt Gustaf Öholm och Rolf Edmark, bör de snarast tillse att ansvarsförbindelsen kommunerna har ställt för bolaget återkallas (skattebetalarna slipper stå risken för bolagets krediter). Bolaget synes ha lysande framtidsutsikter; varför kan inte vi få publicera det material som vi begärt?
Lars-Göran Fält