Ötab om Öland Katalogen
INSÄNDARE
Den nya Ölandskatalogen är ett helt nytt grepp från Ölands Turist AB när det gäller rekryterande information om Öland. Vackra bilder och korta texter som talar till känslor och väcker reslust. Allt presenterat på glansigt papper i magasinsformat för att ge en känsla av hög kvalitet från en destination som är på väg uppåt. Öland katalogen har prisats av övriga ”turistsverige” som en föregångare i branschen. ÖB:s krönikör Lundgren har inte riktigt förstått vad det är han bläddrat i och det tar vi på oss.
Det är bra och vi välkomnar att redaktör Lundgren har läst och kritiskt granskat Öland Katalogen. Det är hans jobb och inget att säga om – även om det bättre kunde ha skett för en månad sedan när katalogen släpptes på TUR-Mässan i Göteborg och även om bara ett samtal till någon av undertecknande skulle ha skingrat en hel del onödiga missförstånd på vägen. ”Det går inte att skilja på vad som är text och vad som är annonser” säger redaktören. Nej just det, det är helt korrekt uppfattat, det är liksom det som är meningen. Vi arbetar i Öland Katalogen med vad som på fackspråk kallas för ”redaktionell kommunikation” eller i byråvärlden för ren ”copytext”, det vill säga en ensidig beskrivning av fördelarna med vår grej utan någon som helst kritisk granskning.
Kurt Lundgren gör misstaget att jämföra Öland Katalogen med sitt eget Ölandsblad. En publikation där vi alla vill se skillnad på vad som är annonser och vad som är mer eller mindre fakta – åsikter. Just därför att ÖB gör anspråk på god publicistisk sed och tillförlitlighet som ledande nyhetstidning på ön. Hela Öland Katalogen är en enda stor annons, det är svaret redaktör Lundgren. Lika lite som man funderar över skillnaden mellan fakta och annons när man läser IKEA-katalogen eller VING-katalogen, lika lite har Öland Katalogen att göra med ”grundläggande och helig publicistisk verksamhet”. Utgångspunkten är att läsaren är klok och förstår att hela denna officiella turistkatalog från Öland handlar om en enda sak, att få läsaren att tycka om Öland och att ge läsaren en oemotståndlig lust att besöka vår fantastiska ö. Ett besök som gärna kan ske året runt, vara länge och inbringa mer kronor än hittills. En vision som Ölands Turist AB har satt upp för sin verksamhet. Vid närmare eftertanke tror vi nog att redaktör Lundgren har sett igenom denna idé och att han väl förstår det så kallade ”upplägget”. Särskilt som vi i dessa dagar är långt ifrån ensamma om att jobba med ”redaktionell kommunikation” i säljande syfte.
För att något förenkla: Var människor, hus, blommor, hotell och andra saker hör hemma och heter i Öland Katalogen saknar i stort sett betydelse i det syfte katalogen har. Det är helheten som gör Öland och katalogen. Inte detaljerna om var och ens logotyp eller vem som förekommer på bilden om än så vacker. Läsaren i Stockholm eller Värnamo bryr sig, förlåt lite bryskt sagt, inte dyft om det. Hon eller han funderar på nästa resa och väljer mellan Öland eller Gotland, Öland eller Danmark och ganska ofta Thailand. Öland Katalogens syfte är ett och blott ett – att få så många människor som möjligt att välja Öland. För den skull har vi valt de bästa bilderna och de mest lättlästa och känslosamma texterna, enkelt och effektivt men utan några som helst anspråk på journalistik.
När det gäller ”haveriet kartan” som redaktör Lundgren verkar tycka är det värsta, så kan bara sägas att ingen avgör sitt resmål utifrån en kartbild. Den kommer in i ett senare skede, när man har bestämt sig för vart man ska åka och hur orientera sig till och på platsen. En annan sak som inte kritiserats som väntat, är den nästa totala avsaknaden av kalla fakta, öppettider, priser och detaljer i övrigt. Det är också genomtänkt och avsiktligt utelämnat. Det är nämligen sådan ”färskvara” som den läsare som fått lusten att åka till Öland, lätt hittar på den ständigt närvarande och alltid aktuella: www.olandsturist.se. Det nu dominerande och effektivaste sättet för information och bokning. Så till slut omslagsbilden i svartvitt, ” som inte på minsta vis går att associera till Öland”. Nej just det och rätt igen, kanske inte direkt till Öland per bilddefinition och det är heller inte avsikten. Men bilden handlar om något djupare och ska skicka signaler om drömmar, gemenskap, jämställdhet och en hel del andra inneboende värden, beroende på tolkaren, som har stor betydelse för vanliga människors beslut i dag. Värden som vi i redaktionen för Öland Katalogen, är övertygade om påverkar vår tids resenärer i deras beslut om vart åka nästa gång livets kvaliteter ska förädlas.
Ja, avslutningsvis så: Kurt Lundgren har inte riktigt förstått vad det är han har bläddrat i och vad han egentligen har recenserat. Då blir det lätt fel och det är väl helt okej för vi har varit dåliga på att förklara idén med denna vår nya officiella katalog från Öland. Det gick snabbt och förberedelserna, förankringen och releasen kunde ha gjorts bättre. Icke desto mindre har vi fått massor med beröm från övriga ”turistsverige” för en helt ny och banbrytande produkt från Öland. Det är dessutom extra roligt att Öland Katalogen är producerad av ett lokalt mediehus, Mileson Media i Borgholm, som åter igen har visa prov på ett eminent kunnande som tidningsmakare i internationell toppklass. Det gläder oss mycket och vi välkomnar och hoppas på att även Ölandsbladet ska vara med i nästa års Öland Katalogen. ÖB om någon, som vi betraktar som en naturligt och viktig partner till Ölands Turist AB, har allt att tjäna på att det kommer ännu fler besökare och bosättare till Öland.
Rolf Edmark
Ordf i styrelsen Ölands Turist AB
(projektledare Öland Katalogen)
Gustaf Öholm
VD och Turistchef Öland
(ansvarig utgivare Öland Katalogen)
KURT LUNDGREN SVARAR:
I den bästa av världar
Ja, men så fint. Enligt upphovsmännen finns det inte ett enda fel i Öland Katalogen utan jag har missförstått alltihop på grund av allmän inskränkhet rörande sådan publicistisk förnyelse som vi här ser prov på. Då utgår jag också från att den journalistiska succén har en ekonomisk motsvarighet. Vi lever sålunda i den bästa av världar.
Låt mig bara komma med en sista kritisk synpunkt. ”Öland Katalogen” förefaller mig vara ett besynnerligt namn på en turistguide. Lika korkat som ”guldkant”.
Kurt Lundgren