Öppet brev till KLT:s styrelse
Färdtjänstchaufförerna får (vart 3:e år tror jag det är) gå en så kallad ”charmkurs” där de ska lära sig hur man bemöter kunder. Det borde vara tvärtom. Kunniga på området är chaufförerna som borde lära KLT:s ledning att bemöta kunder. (Fast KLT:s ledning sitter ju på sitt glasberg och möter aldrig kunder). Chaufförerna är nu så pressade i sina arbetssituationer att man som resenär blir mörkrädd. De får många gånger köra över 10 timmar utan att kunna gå på toa eller äta. Körschemat är så pressat att de hela tiden kör med andan i halsen. Livsfarligt.
Personalen på beställningscentralen svävar i samma livsfara. Personalomsättningen blir stor då telefonköerna är enorma och den ena efter den andra klappar ihop.
Jag är imponerad över att chaufförer och bemanningen på beställningscentralen orkar vara så hjälpsamma och vänliga mot oss kunder trots att de är pressade till det yttersta.
Jag kräver att KLT:s styrelse/Region Kalmar destruerar denna människomisshandel och börjar behandla sina anställda som en normal arbetsgivare gör.
Anne Wilks