Annons

”Oj vad trött jag blir...”

Insändare • Publicerad 11 maj 2007

INSÄNDARE

Som redaktör för en tidning har man ju alltid möjligheten att få sista ordet! Precis som min numera avlidne schäfer ”Bamse” så ser Kurt Lundgren till att få sista ordet. (Sa man ”TYST” till Bamse om så 10 gånger i rad, så fick han alltid till ett sista dovt morr bara för sakens skull. Därmed inte sagt att någon sagt ”TYST” till Kurt Lundgren, men jag hoppas att Ni förstår liknelsen). ”ÖLAND Katalogen” är en till 100 procent kommersiell publikation som har till uppgift att sälja in ÖLAND till potentiella besökare – inget annat!! Detta borde Kurt Lundgren förstå... Därför är ”ÖLAND Katalogen”, ingen ”tidning” som på något sätt ens har avsikten att vara journalistiskt korrekt. Den är en lustväckare, en enda stor annons!

Annons

I Rolf Edmarks och Gustaf Öholms svar på Kurt Lundgrens inlägg angående ”Öland Katalogen”, gavs en liknelse med IKEA katalogen, VING katalogen, med flera. Vem förväntar sig att dessa är journalistiskt korrekta på det sätt som Kurt Lundgren förespråkar? Har man de förväntningarna på dessa publikationer är man bra dum! I branschen talar man om rekryterande publikationer och om mer informativa publikationer som man får när man väl har bestämt sig för resmålet eller redan är på plats. Som exempel på det senare kan nämnas Ölandsbladets Turistguide, Ölandsmagazinet, med flera. Det är stor skillnad på dessa olika publikationers uppbyggnad. En rekryterande publikation väcker lustkänslor och skapar reslust medan de informativa ger mer handfast information om öppettider med mera då man nått sitt resmål. En avsevärd skillnad, alltså! Jag har jobbat på TUR-mässan i Göteborg sedan 1984 (med några års avbrott) och jag har aldrig tidigare sett maken till det mottagande som ”ÖLAND katalogen” fick i år. Synpunkterna från övriga Turist-Sverige var samstämmiga: Öland har med sin katalog 2007 satt ett avtryck i den svenska turistnäringen som man aldrig tidigare gjort! Som jag ser det kan inte alla dessa aktörer som berömt katalogen ha fel!

Låt oss istället glädjas med Ölands Turist och den uppmärksamhet som ÖLAND katalogen fick och får och inte, flera månader efter dess utgivning, komma med en massa gnäll och besser-wisser-snack om huruvida publikationen är journalistiskt riktig eller inte! Huvudsaken är väl ändå vad den åstadkommer! Vad vi behöver är fler besökare till vår fantastiska Ö – det vinner vi ALLA på!

Lasse Sörenson

KronoCamping Saxnäs

SVAR PÅ INSÄNDAREN:

Jag har bara en kommentar: Vov, vov.

Kurt Lundgren

Så här jobbar Ölandsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons