Annons

Insändare: ”Vi behöver ingen 100-väg”

63 procent av Ölands yta är jordbruksmark, och därmed också en dominerande näring. Att traktorer och redskap måste transporteras är förstås självklart, och de måste kunna förflyttas med minsta möjliga störning för annan trafik.
Publicerad 9 november 2020
Detta är en insändare i Ölandsbladet. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
”Ilko Corkovic anser att det viktigaste är att de 380 miljonerna inte riskerar försvinna, jag anser är att det viktigaste är att de används på ett vettigt sätt”.
”Ilko Corkovic anser att det viktigaste är att de 380 miljonerna inte riskerar försvinna, jag anser är att det viktigaste är att de används på ett vettigt sätt”.Foto: Malin Edeborg

Men, det tycks som att Ilko Corkovic totalt missförstått att Öland är jordbruksbygd.

Han pratar i lördagens Ölandsbladet om att "vi måste komma framåt", och syftar på ombyggnad av väg 136, men också att pendlare och ambulanser ska ta sig fram snabbare.

Annons

Och sedan menar han att vägen inte ska vara trafikfarlig (en självklarhet). Jag undrar om han verkligen har granskat Trafikverkets förslag i detalj.

Ilko Corkovic tycker att 1 minuts besparing för de som pendlar mellan Borgholm och Kalmar är av stor betydelse. Jag kan inte förstå det, 34 eller 35 minuter är det så viktigt? Kommer man sedan ifatt ett släpfordon, eller en lastmaskin, traktor eller A-traktor, så kan resan ta 40 minuter, eller mer.

Wireräcken eliminerar effektivt omkörningar. Och hur ska ambulans och andra blåljus, samt bärgningsbilar kunna ta sig fram? Eftersök och röjning efter viltolycka?

Dessutom: att köra 100 km/h genom älgstråk är knappast att rekommendera.

Ilko Corkovic månar om oskyddade trafikanter, men tycks totalt ha missat att fotgängare och cyklister ska tvingas korsa en väg där bilar kommer i 100 km/h från vardera hållet, bland annat för att ta sig till en busshållplats, är det trafiksäkert?

Vi behöver ingen 100-väg, vi behöver inga mer wireräcken, men däremot utan tvivel säkrare korsningar. Det går att bygga om befintliga korsningar, och dra vägen "snålare", utan att förstöra så mycket mark, riskera grundvatten, orsaka mer utsläpp och buller.

Ilko Corkovic anser att det viktigaste är att de 380 miljonerna inte riskerar försvinna, jag anser att det viktigaste är att de används på ett vettigt sätt.

Gång- och cykelbana är förstås bra, men väldigt få nyttjar dem, och de måste inte ligga i anslutning till väg 136.

Skulle det blir pengar över kan de nyttjas på annat sätt, än just väg 136. Vi på Öland har gott om korsningar som behöver ses över.

Mats Fredsson, Stora Hult

Annons
Annons
Annons
Annons