GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Insändare: Tvärstopp vid trafikljuset

Trots att det är grönt ljus står en bil kvar och andra bilar börjar tuta. Så kan man sammanfatta 
stoppet med Trafikverkets planer kring 136:an.
Grönt ljus, men stopp ändå.
Grönt ljus, men stopp ändå.
Detta är en insändare i Ölandsbladet. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.

Det hela börjar med att 375 miljoner finns anslagna för att bygga om vägen mellan brofästet och Borgholm. För att skapa detta belopp har det krävts en kraftansträngning från öländska politiker. Detta har skett i skarp konkurrens med Kalmar läns övriga 10 kommuner som alla strider för att få pengar till olika vägprojekt. När det nu finns 200 miljoner till Mörbylånga kommun och 175 till Borgholm kommun planlägger Trafikverket ombyggnaden av 136:an. Det är nu man undrar hur själva projekteringen går till. Rimligen måste i detta skedet Trafikverket ha ett nära samarbete med den politiska ledningen i respektive kommuner och ta fram en grundläggande plan. Det finns tre huvudlinjer.

• Bygga förbi Glömminge och Rälla för att få en jämn trafikström.

• Bygga om korsningar så de blir mötesfria för att underlätta påfart.

• Skapa en bättre placering av trafiknavet mellan syd, norr och bron.

Efter att Trafikverket har bantat ner tidigare förslag som blev för dyrt så är nuvarande plan som berör Mörbylånga kommun i huvudsak enligt alternativ 2 och 3. Trafikplanen påminner om hur man löser på och avfarter vid traditionell motorväg. Trafikverket anslutningen till Algutsrum hade vari klockren för alla som kört bil på tyska autobahn. Men det kanske inte passar med storskaliga lösningar på Öland med ett småskaligt vägnät. Om Trafikverket hade lagt fram dessa motorvägsplaner för Mörbylånga kommun från början så hade det förmodligen blivit stopp redan i inledningsskedet. Då hade projektet fått en mer realistisk inriktning med mindre motorväg och mer förbifart.

Som det nu är så har Trafikverket lagt 17 miljoner på projektering och det har varit otaliga möten med markägare, föreningar och alla andra berörda. Projektet med de 175 miljonerna som berör Borgholm fortskrider som planerat men Mörbylångas del är stoppad. Tydligt är att de planer som Trafikverket skissat på i sin kammare har varit luftslott utan politisk förankring med kommunens ledning. Samtidigt är det svagt agerat från Mörbylånga kommun. Ni folkvalda politiker ska ju fatta beslut och ge tydligt besked till de myndigheter som ni arbetar tillsammans med. De 200 miljonerna går heller inte att använda till cykelvägar eller annan kommunal verksamhet. Anslaget är enbart till ombyggnad av 136:an

Nästa gång som ni politiskt ansvariga i Mörbylånga stannar vi ett trafikljus och det slår om till grönt. Sätt fart. Bilen bakom kan komma från Borgholm. Om det är tvärstopp och ni ser någon bil backa därifrån så är det troligtvis Trafikverket som kört vilse.

Eivon Gustafsson

Läs mer