GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Insändare: Trafikverket! Ta ansvar, visa upp er – kom till vägkatastrofen 925:an

Varje timma rapporteras om allvarliga skador på människor, egendom och näring. Fara för liv! Stora kostnader vältras över på trafikanter och företagare. Rapporteringen har varit intensiv.
Vägbeläggningen får kritik.
Vägbeläggningen får kritik.
Foto: Peter Boström
Detta är en insändare i Ölandsbladet. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.

Huvudansvarig för eländet är Trafikverket (inklusive underleverantörer). Kommunen har också en roll som aktiv pådrivare för att stötta sina innevånare och näringsliv.

Det går inte att fortsätta detta ”experiment”. Två livsviktiga åtgärder krävs!

• Upprätta ett lokalt katastrofcenter i någon av byarna vid grusvägen. Där man på plats kan rapportera de akuta vägskador som hela tiden dyker. För direkta räddningsinsatser. Dit skall också de som fått skador på sina fordon eller egendom kunna vända sig för omedelbar assistans ( ända till ersättningen nått fram) Nu krävs mer än administrativt krångel via hemsidor och lång handläggning.

• Redovisa planer och åtgärder. Vad görs kortsiktigt och långsiktigt ? Dålig information och ineffektiva akutinsatser räcker inte. Det sker hela tiden olyckor. Långsiktigt ? Skall detta experiment fortsätta?

Denna vansinniga felbedömning måste få ett slut. Någon ansvarig byråkrat lär ha kommenterat att vägar med 925:ans status skall beläggas med oljegrus. Då har hen missat tre avgörande saker. Först och främst 925;an är en livsnerv för två viktiga näringar.

• Jordbruket med tunga fordon är beroende av bra vägar, som håller. Som bevis på bristen på lokal hänsyn väljer Trafikverket att göra ”experimentet” mitt i tunga, intensiva första skörden.

• Besöksnäringen drabbas med avskräckande rapportering. Den växande cykelturismen tvingas ut på farliga vägar och grussträngar. Fler och fler husbilar kommer också att skapa problem.

• Slutligen tycks Trafikverkets ansvarig också helt ha missat att man anlägger väg inom ett område med hög skyddstatus. och klassad som en av landets få viktiga Turistvägar – av Trafikverket! Här slingrar vägen genom Världsarvets små radbyar med bebyggelse och verksamhet alldels vid vägkanten. I denna omgivning tycker Trafikverket att blödande grusvägar är en bra lösning. Gör om !

Rolf Nedeby, Alby

Läs mer