Insändare: Reduktionsplikt för lägre utsläpp och ökad självförsörjning
En tredjedel av Sveriges utsläpp av växthusgaser kommer från transporter. Blandar vi in biodrivmedel i bensin och diesel minskar utsläppen rejält. För att främja användningen av biodrivmedel infördes från 1 juli 2018 reduktionsplikt för bensin, diesel och från 1 juli 2021 även för flygfotogen. Det innebär att alla som säljer drivmedel måste blanda i en viss mängd biodrivmedel. I bensin och diesel används etanol och bioolja för att minska utsläppen.
Under 2022 ska inblandningen av biodrivmedel minska utsläppen från bensinbilar med 7,8 procent och för dieselbilar med 30,5 procent. Målet är att år 2030 ska utsläppen av växthusgaser minskat med 28 procent för bensin och 66 procent för diesel.
Förutom att utsläppen minskar kan inhemsk produktion av biodrivmedel öka. Det kan byggas fabriker som tillverkar miljöriktiga bränslen av åkergrödor och rester från skogsbruket. Det ger nya arbetstillfällen, exportmöjligheter och förbättrar krisberedskapen samt självförsörjningsgraden. Men det krävs långsiktiga spelregler för att företagen ska våga satsa på biodrivmedel. Därför måste vi behålla reduktionsplikten.
Men det blir ju så dyrt, säger belackarna. Ett problem är att biodrivmedel beskattas lika hårt som fossila bränslen. Centerpartiet vill ta bort koldioxidskatten på biodrivmedel, eftersom dessa inte bidrar till ökade utsläpp.
Pratar vi biodrivmedel bör även biogasen nämnas. Gör vi biogas av gödsel och rester från jordbruket uppstår flera fördelar. Fossila bränslen kan tas bort, utsläppen minskar, import av olja från osäkra länder minskar, självförsörjningen ökar och näringsläckaget till hav och sjöar minskar. Stöd och bidrag till ny biogas är självklart.
Staffan Larsson, Centerpartiet i Borgholm