Annons

Insändare: Ölandsbron 50 år – allt är inte guld som glimmar

Det har nog inte undgått någon att Ölandsbron fyller 50 år i år. Förbindelsen har naturligtvis stor positiv betydelse för regionen. Inget tvivel om det men allt är inte guld som glimmar. Vi boende vid brofästet på Öland störs nämligen rejält av trafikbuller vilket påverkar hela vår vardag. Även det problemet fyller 50 år i år trots att det är väldigt lätt att lösa.
Insändare • Publicerad 23 april 2022
Detta är en insändare i Ölandsbladet. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
”Alltså: Inte bara Ölandsbron fyller 50 år i år. Även miljöproblemet som trafiken genererar vid brofästet på Öland är ett halvt sekel gammalt”.
”Alltså: Inte bara Ölandsbron fyller 50 år i år. Även miljöproblemet som trafiken genererar vid brofästet på Öland är ett halvt sekel gammalt”.Foto: Arkiv

Ölandsbron projekterades i mitten på 1960-talet i en tid då det var vänstertrafik, Volvo PV tillverkades fortfarande, Tage Erlander var vår statsminister och på radio spelade man populära låten Annorstädes vals. På den tiden dimensionerades Ölandsbron för 1 250 000 överfarter per år vilket numera motsvarar trafiknivån under några få sommarveckor.

Sedan Ölandsbrons invigning 1972 har mängder med uppmärksammade ombyggnadsprojekt genomförts och inte så mycket som en enda originalbult finns kvar. Dessutom har nya trafikplatser anlagts, två körfält utökats till fyra, cyklister har förbjudits att trafikera bron, den skyltade hastigheten har höjts mm. Allt för att förbindelsen ska kunna svälja så mycket trafik som möjligt med så hög hastighet som möjligt. Det enda som inte har åtgärdats är bullerproblemet vid brofästet på Öland. Det har istället konstant förvärrats.

Annons

Vi boende i området har genom åren föreslagit bullerdämpande åtgärder i form av exempelvis vall, skärm, tyst asfalt, sänkt skyltad hastighet och fartkameror. Inga dyra komplicerade lösningar precis men inget har genomförts. Just fartkameror föreslog vi förresten för att vid vårt bostadsområde sänka medelhastigheten som är drygt 85 km/h till att vara närmare den fast skyltade hastigheten 70 km/h. Vi tycker det är ganska anmärkningsvärt med så hög hastighet utmed en skyltad 70-sträcka. Högre hastighet har mycket negativ inverkan på trafikbullret.

Vi har även föreslagit helhetsgreppet att allmänt snygga till entrén till Öland och därmed få bullerdämpande åtgärder på köpet. Vi tänker oss nämligen att gäster till Sveriges största besöksmål ska välkomnas på annat sätt än med en tråkig och sliten plåtskylt, en skräpig och medfaren kontrollplats samt stanken från ett reningsverk. Vårt förslag utgör en utsmyckad port med bland annat vackra dekorerade vallar och skärmar. Förslaget fyller snart ett år men det har vi inte ens fått svar på. Inget svar är också ett svar så vi förstår avsikten.

Här saknas innehåll

Varför görs då ingenting? Jo, Trafikverket koncentrerar sig på att hitta kryphål i svensk miljölagstiftning. Något som tycks vara deras paradgren. Mörbylånga kommuns företrädare är högt räknat oengagerade och cementerar därmed passiviteten. Jämför gärna skillnaden i ambition utmed motsvarande vägsträcka i Kalmar kommun på andra sidan sundet. Innan alla vidtagna bullerdämpande åtgärder där utsattes inte en enda fastlandsboende för högre bullernivåer än vad vi i Mörbylånga kommun fortfarande utsätts för.

Om någon är osäker på om det verkligen behövs bullerdämpning vid brofästet på Öland är man såklart välkommen till oss för att lyssna. Möjligen finns det en eller annan som tycker att vi ska lösa miljöproblemet genom att flytta därifrån. Just den åtgärden har vi faktiskt inte testat. Vi tror oss nämligen veta att bullret finns kvar i området ändå.

Alltså: Inte bara Ölandsbron fyller 50 år i år. Även miljöproblemet som trafiken genererar vid brofästet på Öland är ett halvt sekel gammalt.

Gunnar Österdahl

Eva Gustafsson

Annons
Annons
Annons
Annons