Annons

Insändare: Några ord och tankar kring väg 136

Den öländska landborgen och dess omedelbara närhet är i mina ögon något vi ska hantera varsamt. Jag tror att många även, dom som planerar och ska utföra arbetet, tycker så. Men jag tror att dom har blivit en aning ”miljöskadade” på sitt jobb. Dom har bara det här tänkandet med 2–1 väg. Öland är ett annorlunda landskap, ej jämförbart med exempelvis Småland, och då bör det hanteras annorlunda.
Öland • Publicerad 5 april 2020
Detta är en insändare i Ölandsbladet. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
”Ett stort fel är att två filer på bron inte fortsätter till E22:an”, anser insändarskribenten.
”Ett stort fel är att två filer på bron inte fortsätter till E22:an”, anser insändarskribenten.

Till trafikverkets försvar så är det ej dess uppgift att ta ställning i en sådan fråga. Det måste ligga på regeringens förlängda arm, nämligen Länsstyrelsen. Våra tidigare landshövdingar har väl varit duktiga var och en på sitt sätt även om det förekommit både alkohol, porr och svart arbetskraft. Men nu har vi en kvinna på denna posten, kanske hon kan ta chansen att skriva in sig i den öländska historien som den som förhindrar att vi ska smycka 136:an och landborgen med stålwirar mellan Algutsrum och Borgholm.

För några år sedan lyckades detta system att ta sig över sundet utan att möta motstånd och klättra ända upp till toppen av landborgen i Algutsrum. Plötsligt kom några hundra miljoner att göra av med och man trodde man skulle ta sig till Borgholm. Snart upptäcktes att det blir nog bara 2–3 kilometer ny väg på åkermarken i Algutsrum plus åtgärder i Rälla och Glömminge.

Annons

En insändare i tidningen tackade för att trafikverket inte skulle ta längre sträcka. Det gamla ordspråket, Brasklappen, ”Härtill är jag nödd och tvungen” var nog det som gällde. Nästa gång det kommer en liknande pott pengar är det en förlängning genom Glömminge som stor på tur var så säker.

Om jag får tycka lite och det får jag väl? Så tycker jag följande:

• Ett stort fel är att två filer på bron inte fortsätter till E22:an.

• Att man gör filer för både på- och avfarter, där det är möjligt, man ska bara behöva hålla koll på en fil i taget när man behöver korsa två filer med trafik från båda håll. Accelerationssträckorna ska vara väl tilltagna. Förbättringen som gjordes från 136:an mot Kalmar för några år sedan var mycket bra.

• Gång- och cykelbanor bör finnas i så stor omfattning som möjligt och kan på vissa ställen även inkludera traktorer och andra arbetsfordon.

• Att höja hastigheten till 100 kilometer per timme innan bron låter inte bra i mina öron.

• Fartkameror båda sidor i Glömminge, anledning nerförbacke från båda hållen, norra backen så brant att det blir skymd sikt.

• Lite extra information till återvändare från evenemang på Öland exempelvis midsommar, skördefesten eller dylikt. Lämpligt att Trafikverket, kommunen, campingar och stuguthyrare samarbetar om detta. Dom som inte planerar eller tar till sig informationen får väl sitta där i kön. Om informationen funkar så blir det kanske ingen nämnvärd kö.

Erland Börjesson

Isgärde

Annons
Annons
Annons
Annons