Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Insändare: Kommunikationschefen kommunicerar...

Kommunikationschefen i Mörbylånga kommun uttrycker i en intervju i Ölandsbladet sin besvikelse över politikernas samtalston och betygsätter också delar av kommunens politiker.
Mörbylånga kommunhus.
Mörbylånga kommunhus.
Foto: Natalia Johansson
Detta är en insändare i Ölandsbladet. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.

Han har sagt upp sig, men är ju ändå anställd när intervjun görs. Man kan undra vilket syfte han har att offentligt göra denna betygssättning. Att han visar okunnighet kring de förväntningar som ställs på ledande tjänstemän som jobbar i en politiskt styrd organisation och dessutom ingår i kommunens ledningsgrupp gör saken än värre. Genom sitt uttalande har han, inte bara visat dåligt omdöme, utan också bidragit till att sänka ledningsgruppens legitimitet och status.

Jag har precis som många andra läst i Ölandsbladet om att kommunen brister i styrning och ledning och medarbetare som inte mår bra. Här finns förmodligen mycket att göra med stor förbättringspotential, men att som chefstjänsteman ta denna situation som intäkt för att offentligt betygsätta delar av kommunens politiker är naturligtvis ytterst olämpligt.

Är nu kommunikationschefens förtroende och legitimitet förbrukat är väl en relevant fråga? Eller är frågan än större?

Nu prövas ledarskapet, en utmaning att hantera för kommunstyrelsens ordförande och kommundirektören.

Erfaren chefstjänsteman i kommunal verksamhet

Läs mer