Insändare: Kalmar läns skolor behöver ge bättre stöd till barn med autism

Alla barn har rätt till en likvärdig utbildning och skollagen är tydlig med att barn som behöver stöd för att nå skolans mål ska få det. Trots det upplever endast hälften av föräldrarna till skolbarn med autism, 56 procent, att barnet fick bättre stöd i skolan efter diagnosen, visar Autism-enkäten från Autism- och Aspergerförbundet.
Publicerad 6 augusti 2020
Detta är en insändare i Ölandsbladet. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Många barn med autism behöver extra stöd.
Många barn med autism behöver extra stöd.Foto: Pressbild

Det är ett underbetyg att skolan inte ger ett tillräckligt gott stöd till barn med autism. För att kunna delta i samhället på samma villkor som andra är det otroligt viktigt att alla barn med autism får rätt anpassningar och stöd.

Många skolbarn med autism har mycket hög frånvaro i skolan. Orsakerna till frånvaron är främst bristande stöd under skoldagen, brister i anpassning av skolmiljön och att skolpersonalen har för låg kunskap om autism.

Många engagerade anställda på skolor i Kalmar län gör redan i dag ett fantastiskt arbete för barn med autism. Vi vet att skolpersonalen vill ge rätt stöd men att de ofta saknar verktygen som behövs. Därför har vi tagit fram fem enkla och konkreta råd om vad skolorna bör tänka på för att ge rätt anpassningar och stöd till barn med autism.

Så kan skolan skapa bättre förutsättningar för barn med autism:

1. Förtydliga det du säger

Använd tydliggörande pedagogik som bildstöd och tydliga, korta instruktioner.

2. Minimera störmoment

Många med autism är överkänsliga för ljud, ljus och dofter. Se om skolmiljön kan anpassas för att ta bort den typen av hinder.

3. Skippa småpratet och var konkret

Många med autism ser inte vitsen med småprat så håll dig till ämnet och till fakta. Var konkret och undvik abstrakta begrepp och bildspråk.

4. Lär av experterna

Ta hjälp av till exempel habiliteringen eller Specialpedagogiska skolmyndigheten, som ger gratis råd och handledning till skolor. Barnet är också expert och kan tala om vad just hen behöver.

5. Glöm inte rasten

Ofta behöver barnen stöd över hela skoldagen, även på rasten och på fritids.

Många barn med autism behöver extra stöd, speciellt nu när coronapandemin förändrat skolans vardag, och skolan behöver bli bättre på att ge dem det. Genom att fler skolor i länet följer våra råd får också fler av Kalmar läns cirka 500 skolbarn med autism möjlighet att delta i samhället på samma villkor som alla andra.

Agneta Söder, skolexpert på Autism- och Aspergerförbundet