Insändare: Ge barnen egna skolböcker igen
I och med införandet av den nu gällande läroplanen (Lgr 11), med sitt skarpa fokus på kunskapskrav och betygskriterier, distanserar sig lärarnas lektionsupplägg alltmer från läromedlens framställningar. Nu är det de statliga styrdokumenten som bokstavligen styr undervisningen, och elevernas prestationer ska ständigt bedömas.
Lärarna följer förstås de statliga ”bruksanvisningarna”, vilket resulterar i att undervisningen för eleverna framstår som fragmentarisk och tråkig. Helheter och sammanhang går ofta förlorade. Undervisningens fokus har förflyttats från det centrala innehållet till specificerade och precist formulerade kunskapskrav, matriser och betygskriterier.
Läromedelsförråden finns visserligen kvar med sina klassuppsättningar av frekvent använda läroböcker, men dessa är ofta föråldrade och eleverna ges sällan tillfälle att använda böckerna på egen hand.
Det framstår således som uppenbart att eleverna är i behov av egna moderna och adekvata läromedel, analoga eller digitala, i skolans samtliga teoretiska ämnen. Detta oavsett hur undervisningen bedrivs.
Med hjälp av sådana egna läromedel skulle eleverna under hela läsåret successivt kunna följa undervisningen och ständigt ha tillgång till varje ämnes centrala innehåll.
Genom att öka skolpengen med ett par procent skulle Ölands kommuner kunna förse samtliga elever på ön med egna läromedel. Skolresultaten skulle snabbt förbättras och såväl Mörbylånga som Borgholm skulle snart återfinnas i förteckningen över Sveriges bästa skolkommuner.
Rolf Ekelund, filosofie magister, utbildad ämneslärare