Annons

Vaccination: Kritisk mot regionen – ”Finns fortfarande många obesvarade frågor”

Replik till Yvonne Hagberg 12 januari.
Publicerad 14 januari 2021 • Uppdaterad 15 januari 2021
Detta är en insändare i Ölandsbladet. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Covid-19-provtagning i Borgholm.
Covid-19-provtagning i Borgholm.Foto: Kenth Jönsson

Det finns fortfarande många obesvarade frågor!

Du framhåller att Regionen ökar testkapaciteten, att kapaciteten byggts ut rejält och så vidare Men detta säger absolut ingenting om verkligheten.

Annons

När det gäller vårdens tillkortakommande så är det väldigt synligt i och med Covid-19, men tillgängligheten har varit dålig under många år. Även om man storsatsar på testning och vaccinering så måste man ta hänsyn till faktiska omständigheter.

I det här fallet tycker jag det är rimligt att Regionen kan ge besked på enkla frågor såsom:

Vart vänder jag mig om jag inte har e-legitimation?

Vad ska jag göra om jag inte har något ombud?

Hur gör jag om jag inte kan boka via nätet?

Vem kan hjälpa mig med självtestet när jag inte kan göra det själv?

Hur ska jag kunna ta mig till teststationer långt bort när jag inte kan köra bil själv?

När blir jag vaccinerad som inte bor på äldreboende?

Det här skulle man väl ha funderat över och löst i ett tidigt stadie. Man kan inte bara beklaga ett digitalt ”utanförskap” och att tekniken inte alltid fungerar. Det krävs i stället framförhållning, vettiga och reella satsningar.

Vad det gäller information om hur man ska hantera testpersoner är tydligen inte ens självklart på vårdcentralerna. Anna är anställd på Kalmar länssjukhus. På helgen får hon förkylningssymtom och kontaktar sin vårdcentral på måndag morgon. Hennes vårdcentral är en av de sex som har testning för allmänheten, ska tilläggas. Hon får till svar att hon måste boka via 1177. Anna förtydligar att hon arbetar i vården och det ska hon inte behöva. Det tar 10 minuter innan hon har lyckats få en tid, på grund av att personalen måste rådfråga sin chef.

Annons

Nu regnar det miljoner in till vården som ska storsatsa. Det som framkommit är utbildningsinsatser. När man hör att man ska ge utbildning till de som inte har någon utbildning blir man lite betänksam. Hur har dessa personer blivit anställda? Ännu värre blir det när man ska vidareutbilda sin personal i svenska språket. Var inte det ett krav när man fick sitt arbete? Sedan ska man vara generösa med att utbilda timvikarier på vissa ställen. Det handlar ofta om vårdbiträden, måltidsvärdar och undersköterskor.

Förhoppningsvis kommer man också satsa på utbildad och kompetent personal, bra arbetsvillkor, bra digitala lösningar men med alternativ, bättre tillgänglighet, bättre utrustning samt spetskompetens inom vissa områden.

Vi har en hälso - och sjukvårdslag med intressanta skrivningar i tredje och femte kapitlet. Där står det bland annat att vården ska ges på lika villkor för hela befolkningen, samt förebygga ohälsa. Vården ska dess utom vara lätt tillgänglig, och att det ska finnas personal och utrustning så att vård av god kvalitét kan ges.

Ska detta någonsin bli sanning så får ni nog ta rejäla tag och omtag å det snaraste. Ni har andra vårdgivare som satsar stort och fångar upp ”era” patienter.

Regionen har redan idag stora kostnader för privata digital vårdgivare. Den kostnaden kommer sannolikt att öka lavinartat i tider som dessa.

För den oinvigde så kan man alltså bara med några knapptryck på sin smart phone få träffa läkare, psykolog, fysioterapeut och så vidare samma dag. Alla dagar om året, alla tider på dygnet kan du få kontakt och recept utskrivna. Du betalar ingenting. Däremot så faktureras din region.

Enkelt uttryckt ju sämre primärvården fungerar desto mer kostar den för regionen.

Yvonne Nilsson

Annons
Annons
Annons
Annons