Insändare: Carl Dahlin på villovägar igen!
Vid kommunstyrelsens möte i Mörbylånga den 3 november var det en enad styrelse med 13 politiker kring bordet som ställde sig bakom kommunens yttrande och för att ge extra tyngd åt detta mycket viktiga ärende så skrevs det också gemensamt under utav hela presidiet dvs Matilda Wärenfalk (S) Anna-Kajsa Arnesson (C) Henrik Yngvesson (M).
Vårt huvudargument är att när det visat sig att de avsatta medlen ( omkring 350 miljoner kronor) inte är tillräckligt för hela stråket som omfattar Algutsrum upp till infart Borgholm så medför de nu föreslagna åtgärderna för just Algutsrums del mycket omfattande ingrepp i landskapet, dels genom att stora arealer värdefull åkermark går förlorad och även den vägport som krävs för att skilja ny väg i olika plan medför att grundvattenytan måste sänkas mellan 5-6 meter. En sådan åtgärd riskerar långvarig och i värsta fall negativ påverkan på tillgång till grundvatten i området.
Den presenterade teoretiska besparing av restid uppskattas på ny sträcka genom Algutsrum till dryga halvminuten. För att få upp hastigheten till 100km/tim behövs mittseparering och så kallad 2 plus 1-väg. De mitträcken som då krävs omöjliggör omkörning på den enfiliga delen vilket paradoxalt nog skulle kunna medföra längre restid med tanke på alla transporter även från Borgholms kommun som utgörs av långsamtgående trafik, ex personbil med släp, jordbrukstransporter med flera.
Ursprungsförslaget innehåller också en kollektiv-trafikanläggning med pendlarparkering vilken politiken i Mörbylånga protesterat emot från första början då vi ser att den naturliga knutpunkten för vår del är omkring brofästet.
”Att Centerpartiet utmålas som ledande i denna process har vi inget emot, tvärtom visar det på att vi har det goda omdömet att både driva och också våga säga NEJ där det behövs.”Anna-Kajsa Arnesson
En enad kommunstyrelse i Mörbylånga ställer sig bakom och ser behovet av trafiksäkerhets- och framkomlighetshöjande åtgärder, vi välkomnar satsningar inte minst på säkra gång och cykelvägar. Vi ser även positivt på åtgärder som underlättar kollektivtrafik och ser att detta i kombination med pendlarparkering kan göras MEN i mindre skala än den föreslagna. Vi ser också att även om framkomlighet förbättras genom Rälla och Glömminge kvarstår ändå flaskhalseffekterna. Sammantaget behöver förslaget revideras så att den påverkan som projektet medför står i bättre proportion till nyttan.
Att Centerpartiet utmålas som ledande i denna process har vi inget emot, tvärtom visar det på att vi har det goda omdömet att både driva och också våga säga NEJ där det behövs, vilket inte är första gången. Vi är också lösningsorienterade och ser gärna den lösning som markägare generöst och klokt presenterat för oss och även i tidningen. Tillsammans med trafikverkets kunskap ser vi fram emot ett resultat för 136:an som blir till nytta och glädje för många!
Anna-Kajsa Arnesson vice ordförande i kommunstyrelsen och gruppledare för Centerpartiet i Mörbylånga