unlock

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

  1. Avdelningararrow-down
  2. Öland
  3. E-tidning
  4. Söksearch
  1. Tjänsterarrow-down
  2. Annonseraarrow-down
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Insändare: "Autobahn på Öland?"

Jag har tagit del av det senaste förslaget på sträckningen Algutsrum - Glömminge. Det finns mycket tokigheter som behöver rättas till innan grävmaskinerna kommer.
Trafikfrågan kring väg 136 väcker till debatt.
Trafikfrågan kring väg 136 väcker till debatt.
Foto: Malin Edeborg
Detta är en insändare i Ölandsbladet. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.

Trafikverket anger förkortad restid och förbättrad framkomlighet för pendlare som fördelar.

Men, då traktorer och maskiner gör tusentals passager kommer resultatet bli de motsatta, omkörningar omöjliggörs med mitträcken.

För det första: hastigheten.

Varför ska denna sträcka höjas till 100 km/h? Försämrad trafiksäkerhet, ökat buller, ökade utsläpp.

ERBJUDANDE!

Allt innehåll på olandsbladet.se, appen MinÖlandsbladet och e-tidning tis, tors, lör. Endast 1 krona första månaden! (ord pris 99 kr)

Jämfört med dagens hastigheter på sträckan är tidsbesparingen 35 sekunder, OM det inte finns något släpfordon eller arbetsfordon som inte kan passeras på grund av mitträcken.

Då kommer istället sträckan ta dubbelt så lång tid. Alltså ingen vinst, men ökade risker.

För det andra: säkerheten.

Det finns vuxna och skolbarn både i Lilla Hult och i Stora Hult, ska de korsa väg 136 för att kunna ta sig till buss/skola? Det är knappast riskfritt när det kommer bilar från båda håll, med 28 meter per sekund per bil...

Dessutom: att slopa ett antal busshållplatser är knappast att uppmuntra till att åka kollektivt!

När en bil med 100 km/h kommer ifatt en traktor med 30-45 km/h finns det stora risker för påkörningar bakifrån. Klarar första bilen det, gör kanske inte andra, tredje eller fjärde det, med kökrockar och allvarliga skador som risk.

Trafikplatsen vid macken i Algutsrum behöver ändras, det är ingen tvekan om det.

Men, förslaget är ju helt tokigt. Rörigt och omständligt. Kommer trafikanterna ens försöka hitta till butikerna i närheten?

Här känns det som att en rondell vore smartare.

Dessutom är bussfickan i södergående riktning alldeles för kort, blir riktigt otrevligt när bilar kommer i 100 och närmar sig en buss som plötsligt bromsar och svänger in.

I norrgående riktning är bussfickan lång och bra, men precis innan avfarten till Algutsrum slopas bussfickan.

Vore det inte bättre att där ha en svänga-av-fil mot Algutsrum? Nu måste ju bilarna bromsa ner till runt 20 för att kunna svänga av, samtidigt som de bakom kommer i 100. Livsfarligt!

Ytterligare ett faktum som inte nämnts i informationen, vid Stora Hult korsar mycket vilt väg 136 (viltvarningsskyltarna finns där av en anledning), att kollidera med en älg i 80 eller 100 kan göra skillnaden att överleva! Många älgar och rådjur har avlidit där, som tur är har inte människor skadats allvarligt i samband med olyckorna.

Om jag förstått rätt, så kommer även sträckan Algutsrum - avfart vid Djurparken höjas från 90 till 100. Även det är direkt olämpligt, då det mitt på sträckan korsar väldigt mycket vilt. Grovt gissat är det en påkörning i månaden där.

För några år sen höll länsstyrelsen på med ett biotop-projekt vid Stora Hult, det var någon slags ovanligt bi om jag minns rätt. I samma hagar som då iordningställdes för att gynna insekterna, kommer nu plötsligt väg 136 få sin nya dragning.

Märkligt.

Och hur ska blåljusfordon kunna ta sig fram vid köer när körfälten är igenlåsta med wireräcken?

De som idag bor längs väg 136 i Algutsrum blir självklart glada över att slippa trafiken rusa utanför grinden, men tyvärr lär den ökade hastigheten även öka bullret, så i slutänden lär skillnaden i buller bli liten, samt att busshållplatserna försvinner.

Kort sagt: vi behöver ingen autobahn på Öland, vår ö ska avnjutas i vettig hastighet!

Mats Fredsson, Stora Hult