Hemläxa – omodernt och orättvist
Att ge hemläxor till skolelever i låg-mellan- och högstadiet måste betecknas som både omodernt och orättvist. Omodernt därför att, när är eleverna efter en lång skoldag kommer hem, behöver de avkoppling och möjlighet komma ut i friska luften och motionera eller idka sina fritidsintressen. Det är bara att jämföra med oss äldre, hur pigg är man, att efter arbetsdagens slut sätta sig ner och gå igenom facklitteratur o.d. ? Nej, i stället bör läxorna läggas in i skolarbetet i form av grupparbeten, där t.ex. eleverna parvis sätter sig ner och gör läxan tillsammans och förhör varandra och även hjälper varandra att lösa ev. problem i till exempel matte och andra knepiga ämnen. Lämpligt kan då vara att kombinera gruppen så, att en elev, som är duktig, får delta tillsammans med en som är mindre duktig. På så sätt kan eleverna själva bidra till lärandet och läraren behöver endast rycka in om gruppen som helhet kört fast. Hemläxorna är även orättvisa, eftersom många ensamstående föräldrar inte har tid eller ekonomisk möjlighet att ge sitt barn läxhjälp. Det är ju inte heller rättvist att endast de som har råd att skaffa läxhjälp från utomstående skall kunna göra detta, medan de som inte har råd måste undvara sitt barn den möjligheten. Även om man använder sig av Rutavdrag så kostar det trots allt pengar, vilket ensamstående föräldrar ofta inte har annat än till det nödvändiga. Kurt Sjölund