Annons
Nyheter

En öländsk EM-ambassadör

Nyheter • Publicerad 25 november 2011

FOTBOLL

Johan Göransson lämnade en spelarkarriär och en lovande tränarkarriär för att utveckla regionens idrottsliv och ta ett kliv i yrkeskarriären – som projektledare för dam-EM 2013.

Annons

– Det här är en unik chans för lilla Kalmar och då menar jag hela regionen, säger han.

Vid säsongens slut lämnade Färjestadenbon Johan Göransson en fotbollskarriär och en lovande tränarkarriär i Färjestadens GoIF bakom sig, trots att han hade flera tränaranbud, även från klubbar högre upp i dvisionerna än trean. Något annat lockade, ett tidskrävande jobb som är svårt att kombinera med tränarjobbet – men som ändå i allra högsta grad involverar fotboll. Ett jobb på Destination Kalmar, som projektledare för dam-EM 2013 som bland annat spelas på Guldfågeln Arena.

– Jag vill jobba med idrott på en så hög nivå som möjligt och att få jobba mot ett EM är svårt att tacka nej till, man får inte så många chanser. Det är fantastiskt kul att få vara med att jobba med något sådant som ett dam–EM, säger Göransson

UEFAS KRAVLISTA

Fyra matcher ska spelas i Kalmar och UEFA har en enorm bibba med krav som ska uppfyllas inför det. Göransson jobbar operativt som projektledare för jätteeventet. I hans jobb ligger massor av kontakter och informationsinhämtande, man har bland annat varit på ett ”studiebesök” under sommarens dam-VM i Tyskland.

– Tidigare har vi i en strategigrupp mest tittat på det strategiska. Nu handlar det om hur vi ska gå vidare för att klara alla UEFA:s krav. Det krävs också att vi ökar samarbetet mellan regionen och Svenska Fotbollförbundet; hur gör vi med exempelvis TV, fans, publikrekrytering?

VOLONTÄRER

EM är ett multinationellt evenemang men målen är ändå främst regionala. Ett av dem är att öka intresset för damfotbollen i området.

– Vårt mål, kanske framför allt annat, är att höja statusen på damfotbollen och att öka intresset regionalt, utveckla föreningarna och få fler utövare till damfotbollen.

Ge ett exempel på hur?

Annons

– Det kommer att behövas kanske 300-400 volontärarbetande. Vi vill ha volontärer i alla åldrar, både tjejer och killar. När vi söker dem kommer vi bland annat att vända oss till regionala föreningar. Med den PR det ger att se och ta del av allt detta bör intresset öka. Samtidigt kommer vi att marknadsföra oss till skolor, föreningar och liknande och hoppas det bidrar till att fler vill prova på idrotten.

HOPPAS PÅ TYSKLAND

Ett annat mål är givetvis att stärka regionens varumärke.

– Idrottsturism är viktigt för besöksnäringen och för att göra regionen attraktiv. Vi vill bli förknippade som en idrottsregion. När de större företagen inte kommer hit får man hitta annat att lyfta regionen med. Samtidigt är det en mördande konkurrens från andra regioner. Ta Växjö exempelvis, där bygger de enorma idrottskomplex.

När det gäller turisttillströmningen är den beroende av flera faktorer och det finns ett drömscenario. I den grupp som kommer att spelas i Växjö och Kalmar, grupp B, kommer Europas högst rankade land att finnas. Just nu är det Tyskland.

– Jag tror att biljetterna till 80–90 procent kommer att gå regionalt eller nationellt, resten internationellt, säger Göransson.

– Men det beror på också, att få hit Tyskland är drömmen. De sålde slut på 86 procent av 700 000 biljetter under dam-VM i somras. Dessutom har de nära hit och turistar redan mycket här.

Så här jobbar Ölandsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons