Tyst i luren på Däck-Roys
Totalt drygt fem arbetsdagar fick Micke Idensjö och de övriga på Däck-Roys klara sig utan fasta telefonlinjer. Telia tog god tid på sig att hitta och åtgärda felet.– Vi är beroende av våra telefoner, det ringer hela tiden och kan vi inte svara går vi naturligtvis miste om kunder. Det säger Micke Idensjö på Däck-Roys i Färjestaden. En avgrävd ledning i samband med att en fiberkabel las ner i Färjestaden orsakade först en och en halv dags brus och avbrutna samtal hos Däck-Roys. Några dagar senare, på tisdagsmorgonen, blev det helt tyst. Det varade till fredagseftermiddagen. Ett stort ekonomiskt avbräck, säger Micke Idensjö även om han inte har hunnit analysera siffrorna än. Frustration– Så småningom kopplade Telia vidare till min mobil, men den måste jag gå ut för att kunna använda, det är ingen täckning alls inne i våra lokaler, säger Micke Idensjö. Han förklarar att irritationen växte för varje timma, även om humöret brukar vara på topp bland de anställda. För att kunna svara på mobiltelefonen tvingades Micke och de andra att gå ut, där täckningen var bättre. Men för att kunna se på lagerhållning och besökstider var de tvungna att vara i närheten av sina datorer. Den situationen gjorde att varje ärende försinkades och tog tid. – Jag var inte lätt att tas med de där dagarna. Jag visste ju hur telefonfelet påverkade oss, och för all del också våra kunder. – Medan jag pratade med en kund kunde jag ha två eller tre missade samtal. Så här får det inte vara.