Annons

Rekord för öländska företaget: ”Aldrig haft så mycket att göra” – men det finns orosmoln

Trots coronapandemin har Lindbytvätten aldrig haft ett bättre år än 2021. Men de höga drivmedelspriserna innebär en stor kostnad som orsakar orosmoln på himlen.
Lindby • Publicerad 24 november 2021
Rikard Streijffert, vice vd på Lindbytvätten, berättar om stora framgången men också om oron för hur de höjda drivmedelspriserna påverkar företaget. Bilden är ett montage.
Rikard Streijffert, vice vd på Lindbytvätten, berättar om stora framgången men också om oron för hur de höjda drivmedelspriserna påverkar företaget. Bilden är ett montage.Foto: istock, Alexander Jensen

2021 ser ut att bli ett rekordår för Lindbytvätten. De tror att omsättningen kommer landa på 60 miljoner kronor, vilket i så fall är en ökning med 20 procent jämfört med året innan. I somras tvättade de 100 ton på en vecka vilket aldrig har hänt förut.

– Det var inget vi trodde på på grund av rådande pandemi, det såg mörkt ut ett tag. Men det har verkligen vänt, säger Rikard Streijffert, vice vd på Lindbytvätten.

Annons

Tvätteriet brukar ha en lugn period från januari till mars men år 2020 var det en helt annan nivå av lugn.

– Det var även tufft i årsskiftet 2020-2021 då smittspridningen tog ny fart med nya restriktioner. Många julbord och planerade weekendresor ställdes in vilket påverkade oss mycket eftersom många av våra kunder är restauranger och hotell.

Tvingades ni säga upp personal?

– Det behövdes inte men däremot permitterade vi mycket personal vilket gällde främst 2020. Men under 2021 har vi inte kunnat göra det. Vi ansökte om stöd men har fått betala tillbaka.

I våras kom vändningen när smittspridningen blev lägre och restriktionerna lättade. Lindbytvätten ska nu utöka fordonsflottan med ytterligare två lastbilar och en skåpbil.

– Vi har aldrig haft såhär mycket att göra och flera nya stora kunder är på väg in. Jag vill ge en stor eloge till vår personal som är fantastiskt duktig.

Men trots det fina resultatet påverkas verksamheten, liksom många andra, av de kraftigt höjda diesel- och bensinpriserna. Man beräknar att det kommer kosta företaget 1,1 miljoner kronor i år - 500 000 kronor för distributionsbilar och 600 000 kronor för bioolja till oljepannan, som värmer alla maskiner i tvätteriet.

– Det är mycket tvätt som behöver tvättas för att kompensera detta och det är klart att det tär, det finns givetvis ett tak för vad vi klarar av.

Lindbytvätten hyr även ut och säljer kläder och påverkas också av ökade priser från sina leverantörer på grund av containerbristen, bomullsbristen och problematiken kring Suezkanalen som fortfarande påverkar världen.

– Det är många bäckar små som drabbar oss i slutändan. Vi har också avtal med våra kunder och kan inte höja priserna hur som helst. Även om det skulle vara möjligt så är många av våra kunder restauranger och hotell som redan har det tufft på grund av pandemin.

Annons

Hur hanterar ni detta?

– Vi klarar av det på kort sikt och långsiktigt hoppas vi att det jämnar ut sig och blir ett mer normalt läge. Det kan ju inte vara brist i all oändlighet.

– Men man vet inte riktigt och det är klart att det finns en oro. Nu ökar smittspridningen igen och nya restriktioner har införts. Pandemin är långt ifrån över.

Vill du se insatser från regeringen?

– De borde kunna utforma miljöskatten på ett annorlunda sätt. HVO är den bästa tillgängliga dieseln och det borde finnas olika grader för vad man betalar och att vi som använder exempelvis HVO får betala lägre skatt.

– Det finns mer av Sverige än bara storstäderna. Det är klart att alla ska hjälpas åt att förbättra klimatet men det borde gå att ha ett smidigare system. Vi bor på Öland och även för privatpersoner är det en tuff situation, här behöver vi ha bilen för att kunna ta oss till affärer, jobb och aktiviteter.

Lindbytvättens upptagningsområde är ungefär 25 mil stort, åt alla håll. De distribuerar tvätt från Gamleby i norr, Vimmerby, Vetlanda och Älmhult i väst samt till Åhus i söder.

Ur ett distributionsperspektiv är inte Öland optimalt beläget men trots detta finns inga planer på att bygga en filial på fastlandet eller flytta hela verksamheten från ön.

– Vi har undersökt möjligheterna men ur flera olika aspekter har vi valt att vara kvar och satsa på Öland. Det är ett otroligt starkt varumärke som vi använder oss av dagligen i våra kundkontakter. Sedan skulle det inte fungera ekonomiskt att bygga ett helt nytt tvätteri någon annanstans.

”Ur flera olika aspekter har vi valt att vara kvar och satsa på Öland”
Rikard Streijffert
Alexander JensenSkicka e-post
Så här jobbar Ölandsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons