Annons
Innehåll från ICA SUPERMARKET ALMÉRS

Från lanthandel till modern butik: ”Om vi kan erbjuda lokala varor så mår hela bygden bra”

8 500 varor på knappt 800 kvadratmeters säljyta. Det är utbudet efter senaste ommöbleringen på ICA Almérs i Färjestaden. Annat var det på 20-talet när Magnus Almérs farfar öppnade en liten speceributik på Storgatan.
Den här texten är en annons. Den är inte skriven av tidningens journalister.

– På den tiden kunde byborna komma in med ett flak ägg från den egna gården och byta äggen mot specerivaror som socker, till exempel. Det var en slags lokal byteshandel, säger Magnus Almér, som är tredje generationens handlare och ägare till ICA Supermarket Almérs i Färjestaden.

Det var hans farfar Hjalmar Almér som startade butiken ihop med sina bröder redan 1925. Den låg nedanför backen på Storgatan där Malkars är idag. Men på 40-talet när mejeriet flyttade upp för backen köpte bröderna tomten intill och där ligger Almérs än idag. Då hette det Almérs Speceri- och Diverseaffär.

– Det fanns en bensinmack utanför lanthandeln som hade öppet alla dagar i veckan och de fick gå ut och hjälpa kunderna att tanka, säger Magnus Almér.

Det som ortsborna inte odlade eller lagade själva inhandlades över disk i lanthandeln som mätte sex gånger sex meter. En yta som motsvarar dagens charkkylrum, berättar Magnus Almér.

”På 70-talet var det ovanligt att ha öppet 8 till 8 och det blev vårt framgångsrecept”
Tavlan med paret Icander och Monica, som var populära symboler för ICA-andan på 70-talet, hänger i fikarummet på ovanvåningen hos Almérs.
Tavlan med paret Icander och Monica, som var populära symboler för ICA-andan på 70-talet, hänger i fikarummet på ovanvåningen hos Almérs.

Lanthandeln var inte bara butik utan hade sitt lager i källaren och familjen Almérs bostad låg på ovanvåningen. Där föddes Magnus far Jan-Åke vintern 1942. 30 år senare tog Jan-Åke själv över verksamheten och hann genomföra två om- och tillbyggnader fram till 1976. Sedan dess är det bara säljytan som ökat i takt med att lagret minskat.

– När bron öppnades 1972 hade vi öppet från 8 på morgonen till 8 på kvällen, alla dagar i veckan. Det var ovanligt att ha öppet på det sättet och det blev vårt framgångsrecept, säger Magnus.

– När jag frågar vänner och bekanta vad de minns om Almérs från sin barndom, så svarar de alltid: 88 och Almérs grillade kyckling.

”Om vi kan erbjuda lokala varor så mår hela bygden bra och orten kan utvecklas”

Att utveckla verksamheten i takt med kundernas förändrade vanor och nya önskemål har alltid varit Almérs ledstjärna.

Så småningom tog äggbyteshandel slut när det infördes nya livsmedelsregler för datummärkning. Än idag är det viktigt för Almérs att vara den personliga och lokalt förankrade matbutiken på Öland. Där ska man kunna köpa så mycket som möjligt som är närproducerat och i säsong.

– Morötter, lök, ägg och kött från gårdar häromkring. Om vi kan erbjuda lokala varor så mår hela bygden bra och orten kan utvecklas, säger Magnus som själv blev butikschef rekordtidigt 1992.

– Jag var 19 år och pluggade dataprogrammering i Norrköping när pappas butikschef sa upp sig med kort varsel. Det gick fort men kändes självklart. Men det var först 1998 som tog jag över butiken på pappret. Och nu är det snart dags att trappa ner. Därför känns det väldigt bra att ha anställt Sofie som ny butikschef. Det är tack vare henne och personalen som vi är där vi är idag och kan finnas kvar.

Att driva en modern matbutik med tusentals produkter har sina utmaningar. Särskilt efter pandemin, kriget i Ukraina och dagens skenande mat- och energipriser.

– Det gäller att kunna hålla nere priserna så att vi kan fortsätta att konkurrera med de större butikerna. Vi har långt gångna planer på att bygga ut butiken ytterligare men just nu ligger det på is.

Efter senaste ommöbleringen i butiken kan Almérs stoltsera med en imponerande textmex-hylla. Över 100 olika produkter, enligt butikschefen Sofie Börjesson.
Efter senaste ommöbleringen i butiken kan Almérs stoltsera med en imponerande textmex-hylla. Över 100 olika produkter, enligt butikschefen Sofie Börjesson.
Denna text är en annons producerad av Gota Media Brand Studio och inte av redaktionen. Vill du veta mer om hur vi arbetar med denna typ av material får du gärna kontakta oss på native@gotamedia.se