Annons

Motorfesten trotsade vädrets makter

Den för utomhusevenemang mindre lockande väderprognos som gavs i slutet av veckan orsakade arrangörerna av Ölands motordag viss bristande sinnesro. Men lagom till invigningen hade regnet försvunnit och solen visade sig lite genom den något dimmiga himlen.
Borgholm • Publicerad 20 maj 2019
Det var mycket folk på Borgholms gator och torg när Ölands motordag arrangerades för nionde året i rad. Trots att väderprognoserna oroat arrangörerna en del så kunde de lättat konstatera att evenemanget hade tur med vädret även den här gången.
Det var mycket folk på Borgholms gator och torg när Ölands motordag arrangerades för nionde året i rad. Trots att väderprognoserna oroat arrangörerna en del så kunde de lättat konstatera att evenemanget hade tur med vädret även den här gången.Foto: Carin Svensson

– När jag hörde vädret i torsdags kväll fick jag ont i magen, det hade ju inte varit roligt med regnoväder idag, säger Ulf Olsson som lättad konstaterade på lördagsförmiddagen att det nog skulle bli bra ändå.

Lagom till invigningen med Eva-Lena Israelsson som sa några ord och förklarade den nionde Ölands motordag invigd hade regnet upphört och solen visade sig.

Annons

Det blev inte klar himmel och av flyguppvisningen märktes bara ljudet, för man såg inte planet genom diset. Men gatorna var fyllda av olika fordon och folk som ville titta på dem.

Längs hela Storgatan stod utställningsfordonen uppställda och de många lördagsflanörerna fick se såväl två- som tre- och fyrhjuliga pärlor av alla möjliga årsmodeller och märken.

När dagen närmade sig sitt slut kunde en rad stolta fordonsägare ta emot pris för bästa fordon i sin klass, publikens röster utsåg dessutom tre vinnare i klassen publikens pris och en utställare fick Classic Motors pris ”Bästa fordon”.

– Det ringde en herre från Stockholm och sa att han skulle komma, det är första gången han är med här, förklarar Ulf.

Den herren heter Raoul Eriksson och just hans bil, en orange hotrod byggd på en Ford 32 5W, blev den som erhöll priset ”Bästa fordon”.

Raoul Erikssons orange hotrod byggd på en Ford 32 5W fick Classic Motors pris ”Bästa fordon”.
Raoul Erikssons orange hotrod byggd på en Ford 32 5W fick Classic Motors pris ”Bästa fordon”.Foto: Carin Svensson

När det senare närmade sig tid för kvällens cruising kom det en rejäl regnskur och återigen infann sig frågan om hur det skulle påverka evenemanget. Men ännu en gång drog regnet sig undan lagom till starten och medan bilparaden började rulla nerför Storgatan samlades allt fler åskådare på trottoarerna.

Ulf Olsson och resten av arrangörsgänget är nöjda med dagen och kvällen och Ulf summerade på söndagen det hela så här:

– Det blev fantastiskt och ett väldigt lyckat arrangemang, det var många tillresta långt ifrån och det var go stämning hela tiden, cruisingfesten blev också jättelyckad, det var många som kom och hade roligt.

Han konstaterar att det är mycket jobb med den här dagen och att han är glad för att alla i arrangörsstaben gör ett så bra jobb och att organisationen fungerar så bra.

– Jag är förbaskat glad för att jobba ihop med de här människorna, säger han och fortsätter, vi hade tur med vädret i år också och allt blev jättebra, så nu är det bara att köra på mot tioårsjubileet nästa år.

Eva-Lena Israelsson, ordförande i kommunfullmäktige, invigde Ölands motordag 2019.
Eva-Lena Israelsson, ordförande i kommunfullmäktige, invigde Ölands motordag 2019.Foto: Carin Svensson
Vinnaren av priset Bästa lastbil blev Joakim Rydstrands Scania.
Vinnaren av priset Bästa lastbil blev Joakim Rydstrands Scania.Foto: Carin Svensson
I Societetsparken visade de tunga maskinerna upp sig. Där fanns lastbilar, grävmaskin och traktorer samt även reservdelsmarknad.
I Societetsparken visade de tunga maskinerna upp sig. Där fanns lastbilar, grävmaskin och traktorer samt även reservdelsmarknad.Foto: Carin Svensson
Göran Ottossons helrenoverade Bel Air Nomad från 1956 blänkte ikapp med de andra skönheterna på torget.
Göran Ottossons helrenoverade Bel Air Nomad från 1956 blänkte ikapp med de andra skönheterna på torget.Foto: Carin Svensson
En BMW Isetta 300 från 1959 drog blickarna till sig.
En BMW Isetta 300 från 1959 drog blickarna till sig.Foto: Carin Svensson
En Volvo ”pickup” från 1962.
En Volvo ”pickup” från 1962.Foto: Carin Svensson
Under dagen kunde publiken beskåda och rösta på bilar som fyllde Storgatan från början till slut.
Under dagen kunde publiken beskåda och rösta på bilar som fyllde Storgatan från början till slut.Foto: Carin Svensson
Ett pärlband av lysen och motormuller, som det ska vara när det är cruising.
Ett pärlband av lysen och motormuller, som det ska vara när det är cruising.Foto: Carin Svensson
En mattsvart skönhet med kul detaljer.
En mattsvart skönhet med kul detaljer.Foto: Carin Svensson
En svensk klassiker.
En svensk klassiker.Foto: Carin Svensson
Bilåkare kommer i många former, den här cruising-vovven blev välfotograferad av publiken.
Bilåkare kommer i många former, den här cruising-vovven blev välfotograferad av publiken.Foto: Carin Svensson
Trottoarerna som till en början var rätt tomma på grund av regnet som öste ner strax före cruisingen fylldes snart av åskådare när det slutade regna och bilarna började rulla nerför Storgatan.
Trottoarerna som till en början var rätt tomma på grund av regnet som öste ner strax före cruisingen fylldes snart av åskådare när det slutade regna och bilarna började rulla nerför Storgatan.Foto: Carin Svensson
En bil som nog har varit med på de flesta (kanske alla) Borgholms-cruisingar är den här chevan.
En bil som nog har varit med på de flesta (kanske alla) Borgholms-cruisingar är den här chevan.Foto: Carin Svensson

Här saknas innehåll

Här saknas innehåll

Här saknas innehåll

Här saknas innehåll

Carin SvenssonSkicka e-post
Så här jobbar Ölandsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons