Stora förändringar på Hotell Borgholm – ”Ska bli mer publikt”

BORGHOLM Artikeln publicerades
Christofer Johansson har stora planer för Hotell Borgholm som vill bli mer publikt och vara med att utveckla Öland som destination.
Foto: Alexander Jensen
Christofer Johansson har stora planer för Hotell Borgholm som vill bli mer publikt och vara med att utveckla Öland som destination.

Hotell Borgholm genomgår just nu rejäl förändring med en omfattande renovering. Planen är att skapa en öländsk identitet och göra det till en mötesplats för både ölänningar och besökare. Den 3 april är det nypremiär.

Vid årsskiftet tog Christofer Johansson och Daniel Olsson över Hotell Borgholm och förberedelserna inför nyöppningen den 3 april är i full gång. Innan dess ska hotellet få sig en rejäl ansiktslyftning genom en omfattande renovering. De byter ytskikt, det blir nya möbler och ny inredning.

– När gästerna kommer ska de känna att vi har en tydlig öländsk identitet. En del i detta är att använda material från Öland i inredningen som exempelvis kalksten, trä, ull och läder.

– Vi vill också erbjuda aktiviteter och upplevelser på hela Öland. Det kan handla om vandring, cykling, mat eller ett bad i kallbadhuset här i Borgholm. Då spenderar våra gäster förhoppningsvis längre tid hos oss och vi bidrar till att stärka Öland som destination. Vi vill att gästerna ska ta del av det som vi gillar med Öland.

Christofer Johansson är från Västergötland och har senast drivit Eksgården i Gårdby i tre år. För ett och ett halvt år sedan fick han frågan om att köpa välrenommerade Hotell Borgholm av Karin och Owe Fransson. Det blir Christofer Johansson som kommer att sköta den dagliga driften, både hotelldelen och restaurangen.

– Det är klart att det är en skräckblandad förtjusning att ta över ett sådant här ställe som är så starkt förknippat med förra ägarna. Men det gör att jag också känner ett stort ansvar och har höga krav på mig att göra detta bra. Jag är väldigt inspirerad och ser att det finns en stor potential och tror mycket på satsningen.

Matsalen får en helt ny inredning där exempelvis borden ska vara gjorda i massiv ask och inte ha vita dukar, stolarna ska vara klädda i cognacsfärgat läder och de har låtit Paradisverkstaden specialtillverka deras nya servis.

– Jag gillar inte uttrycket fine dining men det ska vara fortsatt hög ambitionsnivå när det gäller gastronomin. Målet är att förvalta stjärnan och på sikt få två Michelinstjärnor.

Baren och loungen kommer att få ett nytt utseende och en annan funktion än tidigare.

– Loungen ska bli en social yta där vi serverar drycker från baren och lättare mat i en avslappnad miljö utan att tumma på ambitionsnivån. Jag hoppas borgholmarna vill komma hit på en after work eller ta en cocktail på fredagskvällen i en trevlig miljö.

– Vi vill att Hotell Borgholm ska bli mer publikt än vad det har varit innan. Jag tycker att ett hotell i en mindre stad ska vara navet och vi vill vara med att bidra till utvecklingen av staden.

I loungen ska de också bygga en Ölandssnipa med ett kalkstensbord ovanpå, som ska fungera som en köksö.

– Vi har snappat upp att under Gustav Vasas tid användes Ölandssnipan för att smuggla kalksten över Kalmarsund. Den har en stor del av den öländska historien och den vill vi använda oss av.

Hotellet har 41 rum och de får alla en helt ny inredning och även en del av badrummen görs om. De tänker även satsa mycket på frukosten och ska rikta sig både till sina egna gäster men också externa.

– Det är många som kanske bokar boende här i staden som inte erbjuder frukost och då kan de exempelvis komma hit. Vi vill ha en högklassig hotellfrukost med även varm mat. Detta är också en del i att hotellet ska bli mer socialt.

Den röda tråden genom hela verksamheten ska bli örtträdgården som de vill utveckla och förvalta på bästa sätt. Örtträdgården ska finnas representerad i maten men också på hotellrummen där exempelvis tvålarna ska innehålla örter från trädgården.

– Det är örtträdgården som gör oss unika. Det är inte många ställen som har en sådan inramad och fin yta mitt i en stad. Därför vill vi satsa på den.

– Vi vill att den ska vara levande hela året och vi kommer att ha en trädgårdsmästare som sköter den. På längre sikt är målet att ha en egen koloniträdgård där jag kan odla lite annorlunda grönsakssorter som kan användas här. Det finns många duktiga odlare men utbudet kan vara lite smalt, jag vill kunna prova olika sorter av exempelvis zucchini och pumpor.

Hotell Borgholm har också ansökt om bygglov för ett 45 kvadratmeter stort orangeri som de vill bygga på innergården. Ambitionen är att den ska vara klar till sommaren.

– Där ska vi erbjuda luncher på sommaren med en enklare meny som exempelvis en matigare sallad. Vi vill inbjuda till att sitta i trädgården.

Än så länge är inte allt matmässigt spikat. Det finns ett embryo men de kommande veckorna intensifiera arbetet med att en färdig meny. En sak är säker, den kommer att innehålla klassiska svenska smaker som är daterad 2019.

– Vi kommer att jobba med salt, syra och sötma snarare än heta kryddor. Det blir mer örter än peppar och chili. För mig är det viktigt att arbeta säsongsvis med råvarorna för de är helt enkelt som bäst när det är rätt säsong. Så långt som möjligt vill vi ha närodlade produkter.

Kommer stamgästerna från förra ägarnas tid att känna igen sig?

– Jag hoppas stamgästerna gillar det vi kommer att göra här. Vi ska vara navet i utvecklingen av Öland. De kommer att känna igen sig i den höga ambitionsnivån i produkten vi vill skapa men miljön blir ny. Förhoppningsvis tycker de att vi gör en korrekt satsning.

En vision på sikt är att hotellet ska rymma två restauranger. En där målet är en eller två Michelinstjärnor och en mer publik restaurang.

– Det är viktigt att inte ta allt på en gång och låta verksamheten växa successivt. Men det är en kittlande tanke och jag tror Öland är redo för det. Fler och fler vill åka utanför städerna och kan vi ge olika restauranger i kombinationen med att upptäcka Öland så tror jag att vi skapar en genuin upplevelse.