”Ska vi drabbas när de gör en tabbe?”

Hjärpestad ,
Joakim Anjou blev förbannad när han fick fakturan från Borgholm Energi där de kräver ersättning för misstag som de har gjort.
Foto:
Den kompletterande fakturan.
Foto:

Joakim och Helen Anjou blev förbannade när de fick se den kompletterande fakturan från Borgholm Energi som ska vara betald direkt efter jul. 2 000 kunder berörs av detta och många är upprörda.

I tisdags fick Joakim och Helen Anjou en kraftigt ökad kvartalsfaktura från Borgholm Energi i brevlådan.

– Jag blev rosenrasande och förbannad, säger Joakim Anjou.

Normalt brukar deras fakturor för VA och renhållning vara mellan 1 400-1 600 kronor. Men den här gången landade det på 3 000 kronor.

Ökningen förklaras i fakturan med att Borgholm Energi har haft ett systemfel i kundsystemet vilket gjort att vissa vikter och avgifter inte har kommit med på tidigare fakturor.

– Det gäller 600 kronor och sedan är det ytterligare 900 kronor mer än normalt och jag vet inte varför.

– Vi har inte fuskat, det är ju de som har gjort en tabbe och ska vi då drabbas av det?

Han jobbar på i ICA-butiken i Klinta och ger ett exempel.

– Om jag råkar skicka med kunden några varor som jag inte tar betalt för. Då kräver jag inte tillbaka pengarna i december, ett halvår senare. Då får man stå sitt kast.

Han tycker situationen är väldigt olustig.

– Har de verkligen gjort rätt den här gången? Hur ska jag kunna veta det? Måste jag börja kontrollväga mina egna sopor?

– Som kund är jag helt utelämnad till dem och man måste kunna lita på att de gör rätt. Men det kan man uppenbarligen inte.

Fakturan ska betalas den 2 januari, en dryg vecka efter julhelgen och direkt efter nyårshelgen.

– Det här gör inte att vi står handfallna men det är klart att det svider att få en sådan här faktura nu. Sedan kommer bilskatten och andra fakturor i slutet av januari. Det blir mer makaroner och korv framöver.

Han berättade om situationen på Facebook och diskussionen blev livlig. Flera undrade om det verkligen var sant. Joakim Anjous förtroende för Borgholm Energi är skadat.

– Det är inte högt. Jag tycker det är omoraliskt att skicka en sådan här kryddad faktura som ska vara betald dagarna efter jul. De kunde ha skött det är betydligt bättre.

– Det minsta de kunde ha gjort var att i fakturan erbjuda en räntefri delbetalning. Men det fick jag ringa och kräva av dem.