Polisen: ”Är vilda västern i Borgholm”

BORGHOLM ,
För fort på Storgatan - ett av flera trafikproblem polisen tagit upp med kommunen och nu sätts åtgärder in.
För fort på Storgatan - ett av flera trafikproblem polisen tagit upp med kommunen och nu sätts åtgärder in.

Polisen och kommunen agerar nu mot trafiksituationen i centrala Borgholm. Nya förbud och tydligare skyltning är på väg.

– Utanför Systembolaget är det stundtals vilda västern, det är parkeringskaos, beskriver områdespolis Thomas Lönnqvist.

Cyklister utan trafikvett, parkeringskaos utanför Systembolaget, för höga hastigheter på Storgatan under gångfartsperioden - det finns en hel del att anmärka på när det gäller trafiksituationen i Borgholm, sommar som vinter.

Efter flera klagomål från privatpersoner, samt egna observationer, har polismyndigheten i Kalmar vänt sig till Borgholms kommun för att få en säkrare och tryggare trafikmiljö. Områdespolis Thomas Lönnqvist identifierar i huvudsak tre problemområden:

* Cyklister utan trafikvett.

– Som cyklar bland folk på Storgatan när det är gågata, på gågator gäller fordonsförbud och då får man inte cykla, men det gör flera ändå, såväl Borgholmsbor som turister. Det handlar dels om okunnighet, dels vårdslöshet och detta skapar oro och det sker incidenter, folk blir påkörda, säger Thomas Lönnqvist och noterar att det även kommer in klagomål under gångfartsperioden då cykling är tillåten - åt ett håll, i västlig riktning.

– Man cyklar i fel färdriktning, på trottoarer och det går fort, folk blir rädda. Jag ser till och med yrkespersonal som är uppe på trottoarerna och cyklar.

Cyklister där de inte ska vara, ett mångårigt problem i Borgholm.
Cyklister där de inte ska vara, ett mångårigt problem i Borgholm.

Åtgärd?

– Vårt förslag till kommunen, vilket man verkar ha tagit till sig, är förtydligad skyltning i båda riktningarna, att trafikmärket ”Cykling förbjuden” sätts upp under gågata-perioden i varje korsning från Tullgatan och nedåt och den skyltningen bör även innefatta Storgatan i motsatt riktning för att ytterligare påminna de som cyklar mot färdriktningen.

– Och att man inte får cykla på trottoaren borde man ha lärt sig redan i skolan...

* Parkeringskaoset utanför Systembolaget (eller ”Berättelsen om Borgholms mest nonchalerade parkeringsförbud”).

– På fredagar och lördagar under gångfartsperioden är det vilda västern där, man parkerar hej vilt trots att det är förbjudet att parkera på stadshussidan och ibland är det så illa att bilar inte kan mötas på gatan, det är för trångt, säger Thomas Lönnqvist och ser två huvudförklaringar.

– Parkeringsförbudet är väldigt illa skyltat, en liten skylt som är mycket lätt att missa och dessutom har ingen förstått att den vita linjen på gatan markerar trottoaren så folk parkerar på det som är trottoar och därmed tvingas fotgängare ut i gatan. Även där har vi haft incidenter och upprörda känslor.

Felparkerare på rad, på såväl Östra (bilden) och Västra Kyrkogatan i Borgholm råder parkeringsförbud på ”stadshus-sidan” vilket lätt kan missas på grund av dålig skyltning med tidvis kaos som följd.
Felparkerare på rad, på såväl Östra (bilden) och Västra Kyrkogatan i Borgholm råder parkeringsförbud på ”stadshus-sidan” vilket lätt kan missas på grund av dålig skyltning med tidvis kaos som följd.

Åtgärd ?

– Flera riktade sådana. Förslaget är att stopp-förbud (förbud mot att stanna och parkera fordon) på Östra och Västra Kyrkogatan på sidorna mot stadshuset och då med riktig skyltning. Sedan kan det handla om informationskampanjer, att vi är ute med volontärerna och informerar trafikanterna om vad som gäller. För det här handlar inte om att bötfälla utan om att ändra trafikbeteendet hos dem som inte orkar gå ett kvarter eller två.

* Bilister som fortfarande inte fattat det här med gångfart på Storgatan.

– De flesta ligger i 10 - 30, det är väldigt varierande och så har vi de som brakar in i 50 - 60 för att få ner farten först vid Nya Condis. Och på gångfartsområde är det mellan fem och åtta kilometer i timmen som gäller, max. Och det är samma sak på Västra Kyrkogatan, där går det också för fort.

Gångfartsområde - max åtta kilometer i timmen gäller och fotgängare har företräde, något många bilister totalnonchalerar.
Gångfartsområde - max åtta kilometer i timmen gäller och fotgängare har företräde, något många bilister totalnonchalerar.

Åtgärd?

– På Storgatan föreslår vi fler farthinder, förutom det första direkt efter Tullgatan åtminstone vid tre korsningar till. Men det tror jag inte att de (kommunen) köpte. I övrigt har vi fått bra gehör på våra förslag, det känns som att man vill ta tag i problemen.