Ölfestival lockar både bryggare och allmänhet

Kalmar/Öland Artikeln publicerades
Thomas Nilsson från Blomstermåla brukar besöka Kalmar Ölfestival, här provar han Fireside Brewerys nya Obsession IPA och pratar öl och smaker med Johanna Heinecke.
Foto: Carin Svensson
Thomas Nilsson från Blomstermåla brukar besöka Kalmar Ölfestival, här provar han Fireside Brewerys nya Obsession IPA och pratar öl och smaker med Johanna Heinecke.

Kalmar Ölfestival är ett bra tillfälle för bryggerierna att visa vad de har och lansera nyheter. När den fjärde upplagan arrangerades under fredagen och lördagen var omkring ett trettiotal entreprenörer på plats för att möta sin publik.

– Det är ju många ölnördar här så ofta har de redan smakat de av våra öl som finns på Systembolaget men det här är ett väldigt bra tillfälle att lansera nyheter, säger Robert Aldestam från Kackelbryggeriet.

De har bland annat nyheten ”Dorking IPA” med sig till Kalmar Ölfestival. Robert förklarar att Dorking är en hönsras och att han framöver kommer att satsa på namn på hönsraser när han döper nya ölsorter. Han tycker att det passar bra med tanke på bryggeriets namn och ursprung.

– Det finns många roliga namn att välja bland, säger han.

Emelie Östman och Robert Aldestam hade bland annat med sig nyheten Dorking IPA. De tycker att ölfestivalen är ett bra tillfälle att lansera nyheter.
Foto: Carin Svensson
Emelie Östman och Robert Aldestam hade bland annat med sig nyheten Dorking IPA. De tycker att ölfestivalen är ett bra tillfälle att lansera nyheter.

Mest är det bryggerier i olika storlek, och från olika håll i landet, som har samlats inne på Sandra i Kalmar men i festivalen deltar också företag som till exempel har något ätbart i sitt utbud, som Johannas choklad från Kalmar och Evas Kroppkakor från Öland. Bakom disken för det sistnämnda företaget står Anders Petersson och skär upp ölkorv. De har tagit fram ett par nyheter som de nu bjuder den öldrickande publiken.

– Det är en med vitlök och en med svartpeppar, säger han.

Och många av dem som ser deras bord kommer fram och smakar.

Det är en hel del människor som söker sig till ölfestivalen och för den som vill äta finns också restaurang under samma tak. De flesta rör sig runt i lokalerna eller står vid någon av utställarna för att köpa eller prata om öl. Vid Fireside Brewerys disk står Thomas Nilsson från Blomstermåla och provsmakar en av bryggeriets nya öl ”Obsession IPA” tillsammans med deras egentillverkade öltilltugg jerky.

– Jag tycker det är roligt att smaka lite olika sorter, jag har varit på alla festivalerna här, säger han och fortsätter prata med Johanna Heinecke, Fireside Brewery, om olika sorter och smaker. Hon berättar för Thomas om bakgrunden till den öl han just smakar.

Fireside Brewerys Johanna och Joel Heinecke samt Francisco Ortiz bakom disken på ölfestivalen. Där fick besökarna också provsmaka deras egentillverkade jerky, torkat och rökt kött som passar bra som tilltugg till öl.
Foto: Carin Svensson
Fireside Brewerys Johanna och Joel Heinecke samt Francisco Ortiz bakom disken på ölfestivalen. Där fick besökarna också provsmaka deras egentillverkade jerky, torkat och rökt kött som passar bra som tilltugg till öl.

Kalmar Ölfestival arrangeras av Beer Connoisseurs och pågick i år över fredag och lördag 8-9 februari. I år deltog tre öländska bryggerier och förutom de i artikeln tidigare nämnda var också Skedemosse gårdsbryggeri på plats. Även de hade nyheter att erbjuda sin publik.

– Den ena ölen heter Ölandsvete och är ett veteöl bryggt på vete från Isgärde och den andra heter Mittland och är en pale ale, de är populära båda två här, säger Ellen af Wåhlberg som tillsammans med maken Olof af Wåhlberg och svågern Daniel af Wåhlberg håller ställningarna vid Skedemosse gårdsbryggeris disk.

Alla tre ölandsbryggerierna passade under festivalen också på att marknadsföra sin Ölsafari som de arrangerar tillsammans för andra året i år.

– Ölsafarin får mycket uppmärksamhet och folk tycker att det är kul att vi samarbetar istället för att vara konkurrenter, säger Ellen.

Daniel, Ellen och Olof af Wåhlberg från Skedemosse gårdsbryggeri märkte att deras reklam för Ölsafari, som de arrangerar tillsammans med Kackelbryggeriet och Fireside Brewery, fick mycket uppmärksamhet.
Foto: Carin Svensson
Daniel, Ellen och Olof af Wåhlberg från Skedemosse gårdsbryggeri märkte att deras reklam för Ölsafari, som de arrangerar tillsammans med Kackelbryggeriet och Fireside Brewery, fick mycket uppmärksamhet.
Anders Petersson, från Evas kroppkakor, bjöd på provsmakning av deras senaste ölkorvssmaker, vitlök och svartpeppar. Kjell Jonsson och Jonas Borgebäck lät sig väl smaka.
Foto: Carin Svensson
Anders Petersson, från Evas kroppkakor, bjöd på provsmakning av deras senaste ölkorvssmaker, vitlök och svartpeppar. Kjell Jonsson och Jonas Borgebäck lät sig väl smaka.