Annons

Nya vd:n tar sikte på helikopterperspektiv

Ola Bergman började på Dina Försäkringar Öland för över tjugofem år sedan med att kopiera försäkringspapper, nu är han företagets VD. ”Det är en utmaning och riktigt roligt”.
Färjestaden • Publicerad 4 november 2018
Den 1 oktober tillträdde Ola Bergman som VD för Dina Försäkringar Öland.
Den 1 oktober tillträdde Ola Bergman som VD för Dina Försäkringar Öland.Foto: Natalia Johansson

1992 hade Ola Bergman precis gått ut sin treåriga ekonomiutbildning. Hans mamma arbetade på företaget (Dina försäkringar) som tidigare hette Ölands Norra Mots brandstodsbolag och de behövde hjälp med olika kontorsuppgifter. Där hamnade Ola och hans första uppgifter på företaget bestod av att kopiera olika försäkringshandlingar.

– Jag stod vid en kopiator, tog papper ur en pärm, kopierade och satte en kopia i en pärm och en kopia i den andra pärmen, berättar Ola Bergman.

Annons

– Därefter har jag sysslat med allt på företaget, förutom skadereglering.

I februari 2018 har han varit anställd i försäkringsbolaget i 25 år, och nu, åtta månader senare, tillträdde han som VD för Dina Försäkringar Öland.

Vad är den största skillnaden med att vara företagets VD från tidigare uppgifter?

– Den stora skillnaden är att gå från att jobba ”hands-on” till ett helikopterperspektiv. Men jag har fantastiskt duktiga medarbetare. Mina uppgifter nu är att skapa förutsättningar för oss och nå våra mål. Det är givetvis en inkörningsperiod, men den är främst på regelverkssidan. Att lära sig förstå allting som händer där. Det är en utmaning i hur ska vi jobba och vad vill vi med framtiden, det är en utmaning och riktigt roligt.

Han berättar att inför varje försäkringsfråga är det viktigt att göra en individuell behovsanalys.

– Det handlar om att sätta kundens behov i ett sammanhang, säger Ola och tillägger: Människor i allmänhet tycker ju att försäkring är rätt tråkigt, att det är ganska mycket att sätta sig in i.

En annan aspekt han lyfter fram är att de verkar i en bransch där de säljer en produkt som kunden helst inte vill använda.

– Varje gång kunden behöver använda produkten har det hänt något som de inte vill ska hända, men det är en trygghet att ha försäkringen.

Vilken är den vanligaste försäkringsformen?

– Bilförsäkringen, och där har folk rätt bra koll på eftersom vi enligt lag måste ha en trafikförsäkring på fordonet.

Annons

Hur många ölänningar har Dina Försäkringar?

– Marknadsandelar är jättesvårt. Vi har en högre marknadsandel på norra Öland jämfört med södra Öland. Traditionellt sett var vi starkare historiskt på norra Öland. Men vi vill gärna se mer verksamhet på södra Öland.

En teori till detta kan vara att området från kommungränsen upp mot Borgholm ner till en bit förbi Stora Frö har ett stort antal inflyttningar, och då har de i regel ett annat försäkringsbolag sedan tidigare.

Historiskt sett har Dina Försäkringar på Öland alltid talat för att man är nära och lokala, där lokalt står för en geografisk representation. Men köpmönstret har förändrats.

– Tidigare kanske man gick in på kontoret och rådfrågade, eller ville betala sin premie kontant. Det har förändrats. Nu tecknas många försäkringar på nätet.

I januari startar försäkringsbolaget en chattfunktion som ska kunna ge kunderna en snabb återkoppling på frågor och dylikt.

– Istället för lokal geografisk närhet är det en mer upplevd närhet. Kunden får snabba svar genom mejl eller ett chattsvar.

Han upplever att det aldrig har hänt så mycket i försäkringsbranschen som de senaste tre - fyra åren. Nya regelverksförändringar har tillkommit som gör att branschen hela tiden måste arbeta framåt.

– Vi måste driva mot digitalisering och effektivisering, det är en ständig diskussion som pågår. Hur kan vi bli lite bättre.

Natalia JohanssonSkicka e-post
Så här jobbar Ölandsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons