Magnus och hans Cheva

Färjestaden Artikeln publicerades
Magnus Petersson vid sin Chevrolet Bel Air 1953 lowrider.
Foto: Lars Stenberg
Magnus Petersson vid sin Chevrolet Bel Air 1953 lowrider.

Magnus Petersson köpte för fyra år sedan två bilar på Blocket. En Chevrolet Bel Air årsmodell 1953 och en årsmodell 1954. Bilarna var då nedplockade i molekyler och alla delarna låg i lådor.

Magnus sålde -54:an och behöll -53:an. Nu har Magnus pusslat ihop alla delarna till en fungerande, fin Chevrolet och modifierat den en aning.

Från början var Chevan bestyckad med en rak sexcylindrig motor, men den bytte Magnus ut mot en modernare 350 cui V8 på cirka 200 hästkrafter och en annan växellåda.

Pussla ihop de här delarna om du kan. Det kunde i alla fall Magnus Petersson.
Foto: Privat
Pussla ihop de här delarna om du kan. Det kunde i alla fall Magnus Petersson.

– Allting stämde så bra med avståndet fram till kylaren och motorfästena satt perfekt. Jag trodde jag skulle få göra om lite i kardantunneln för nya växellådan och så, men allting stämde jättebra. Fördelaren passar till och med perfekt in i inpressningen i torpedväggen så det ser nästan lite originalaktigt ut. Det kändes nästan som om General Motors redan 1953 visste att V8:an var på gång, säger Magnus.

Fördelaren passar till och med perfekt in i inpressningen i torpedväggen så det ser nästan lite originalaktigt ut.
Foto: Lars Stenberg
Fördelaren passar till och med perfekt in i inpressningen i torpedväggen så det ser nästan lite originalaktigt ut.

Den här Chevan togs in till Sverige 1959 som flyttgods av någon återvändande Svensk-Amerikan så den är byggd i Amerika. Annars kom de flesta Chevorna till Sverige i delar och skruvades ihop i Hammarbyhamnen.

Förutom de nämnda modifieringarna har Magnus gjort en lowrider av bilen. Lowrider betyder att man kan höja och sänka bilen via pneumatik i fjädringen, till exempel så att bilen när man parkerat den, kan sänkas så mycket så den står på underredet. Tufft som sjutton. Det finns till och med hopp och danstävlingar för lowriderbilar.

– Jag har flera projekt på gång. Bland annat en Cheva 1939 som kommer att bli försiktigt hottad, säger Magnus. Den finns det all anledning att återkomma till.

I skuffen sitter tryckluftstanken med kompressorn till vänster. Planen är att komplettera med en kompressor till och gömma hela härligheten bakom en vägg.
Foto: Lars Stenberg
I skuffen sitter tryckluftstanken med kompressorn till vänster. Planen är att komplettera med en kompressor till och gömma hela härligheten bakom en vägg.
Dukes är en lowriderklubb som bildades i USA på femtiotalet och kom igång ordentligt 1962. Syftet med klubben var att hjälpa ungdomar ur gängkriminalitet genom att väcka bilintresset. Det finns även en svensk gren av klubben.
Foto: Lars Stenberg
Dukes är en lowriderklubb som bildades i USA på femtiotalet och kom igång ordentligt 1962. Syftet med klubben var att hjälpa ungdomar ur gängkriminalitet genom att väcka bilintresset. Det finns även en svensk gren av klubben.