Liljas i Borgholm vill till Triangeln: ”Kan bli så häftigt”

BORGHOLM Artikeln publicerades
Liljas i Borgholm har flyttplaner.  Anläggningen efter Storgatan kan bytas ut mot nytt på Triangeln.  ”Jag hoppas verkligen att vi kan sy ihop det här paketet”, säger Liljas-koncernens ägare Ingemar Andersson.
Foto: Michael Ståhl
Liljas i Borgholm har flyttplaner. Anläggningen efter Storgatan kan bytas ut mot nytt på Triangeln. ”Jag hoppas verkligen att vi kan sy ihop det här paketet”, säger Liljas-koncernens ägare Ingemar Andersson.

Liljas Bil i Borgholm förbereder flytt från gammalt efter Storgatan till helt nytt på handelsområdet Triangeln.

– Det kan bli så häftigt så det inte är sant, jag vet precis hur jag vill ha det, säger Liljas-koncernens ägare Ingemar Andersson.

Liljas-koncernen har sina rötter i Borgholm, 1928 startade Borgholmsbon Gösta Lilja, som representant för General Motors, bilfirman som idag är världens femte största privatägda Volvo-försäljare. 2017 omsatte företaget med anläggningar på sex platser i länet 1,7 miljarder kronor.

– Vi sålde 6 600 fordon, säger Ingemar Andersson direkt från kontoret i den 7 000 kvadratmeter stora Liljas-anläggningen på Hansa City-området i Kalmar.

Efter 26 år som ägare av företaget, och 250 miljoner kronor i investeringar ”i våra hus”, är Ingemar Andersson nu redo för ytterligare ett stort byggprojekt, ”Vision Öland”.

Går allt som Ingemar Andersson vill ska Liljas i Borgholm flytta från Storgatan till handelsområdet Triangeln vid norra infarten.

Idén har han fått från Triangelns ägare.

– Det är P-O Persson som trycker på, det är de (P & E Fastighetspartner) som uppvaktar. P-O är en gigantisk entreprenör jag känner väl, jag hoppas verkligen att vi kan sy ihop det här paketet. Jag är väldigt motiverad till att göra den här investeringen.

Nyckeln i sammanhanget är att fastigheten efter Storgatan kan säljas.

– Det har jag sagt till P-O, det är en förutsättning. Jag vill inte stå med dubbla hus.

Planen var annars att renovera den många gånger ombyggda och utbyggda anläggningen intill Folkets Hus. Tanken att bygga helt nytt och efter de krav Volvo ställer på sina återförsäljare lockar dock mer.

– Med tanke på logistik och energi samt att ombyggnationer av gamla hus alltid bjuder på överraskningar är det ingen dum idé att göra allt från början, att bygga helt nytt från grunden.

På torsdag nästa vecka ska Ingemar Andersson på plats på Triangeln träffa anlitad arkitekt samt Volvo Sveriges återförsäljarutvecklingschef . Enligt ”Bilkungen i Glasriket” kan en anläggning under uppförande i Vetlanda stå som förebild för det som ska växa fram på Triangeln.

”Jag vet att Volvo kommer att gilla det här.”

I planeringen finns en 2 000 - 2 500 kvadratmeter stor anläggning plus biltvätt och drivmedelsstation. Liljas pappersarbete - som ritningar, upphandlingsunderlag samt intagande av offerter - tros bli klart någon gång under det kommande kvartalet.

När kan det bli aktuellt att klippa bandet?

– Det tar nog ett år att bygga och det krävs många tillstånd så det är en en resa. Säg om 1,5 år, tippar Ingemar Andersson.

Och hur mycket kostar bygget?

– Det vågar jag inte spekulera i. Ölandsprojektet ska dessutom ingå i en gemensam upphandling av den nya serviceanläggningen vi ska bygga på Hansa.

Bilsäljare Mathias Blomqvist och Annie Börnå på Liljas i Borgholm gillar det de hör från koncernledningen.
Foto: Michael Ståhl
Bilsäljare Mathias Blomqvist och Annie Börnå på Liljas i Borgholm gillar det de hör från koncernledningen.

Personalen på Liljas och kommunledningen har fått information om flyttplanerna.

– Det vore ju alldeles fantastiskt om det blir av, vilket jag tror att det blir. Att vara med om en sådan grej gör att jag känner mig både lyckligt lottad och otroligt privilegierad, säger bilsäljare Mathias Blomqvist.

P-O Persson på P&E Fastighetspartner säger till Ölandsbladet att han vill avvakta med kommentar tills allt är helt klart.

– Och där är vi inte riktigt än.