Kustbevakningen har stoppat oljeläckan med en container – ”Skickligt gjort”

ÖLAND Artikeln publicerades
Kustbevakningen hoppas ha stoppat oljeläckan från vraket Finnbirch med hjälp av en modifierad container.
Foto: Kustbevakningen
Kustbevakningen hoppas ha stoppat oljeläckan från vraket Finnbirch med hjälp av en modifierad container.

Kustbevakningen har bevakat oljeläckan från vraket Finnbirch sedan den upptäcktes i slutet av december. Nu tror de sig ha stoppat läckan, genom en uppochned vänd container.

I slutet av december upptäckte Kustbevakningen under en rutinflygning att vraket efter fartyget Finnbirch läcker olja öster om Öland. Fartyget förliste 2006 på grund av en förskjutning i lasten ombord. 2007 anlitades ett brittiskt fartyg för att sanera oljan ombord men på grund av hur vraket ligger på havsbotten gick det inte att tömma all olja.

Vraket ligger på 82 meters djup och totalt ska cirka 80 kubikmeter dieselolja finnas ombord.

Sedan fyndet har Kustbevakningen övervakat platsen och haft beredskap ifall situationen skulle förvärras. De har också tagit prover på oljan och inspekterat vraket med undervattensfarkost för att lokalisera läckan.

Nu har de stoppat oljeläckaget genom att ha använt sig av en okonventionell lösning. En specialbyggd container har vänts uppochner och placerats över läckan.

– Det är en ny lösning efter en gammal princip. I vanliga fall använder vi tält som placeras över läckor och som samlar in oljan. Men 82 meter är för djupt för våra dykare och då kom besättningen på den här idén, säger Valdemar Lindekrantz, kommunikatör på Kustbevakningen, och fortsätter:

– De skissade på idén och utförde den. De använde sig av en container som de har modifierat något med bland annat en pump. Det blåste en hel del när den skulle sjösättas men allt gick bra. Det var otroligt skickligt gjort.

Containern ska samla upp oljan från läckan och sedan ska Kustbevakningen med viss regelbundenhet tömma innehållet. Då kommer oljan inte ut i havet.

– Vi skulle ha gjort det första gången i helgen men på grund av vädret fick vi avvakta. Men nytt försök är planerat imorgon (läs onsdag). Då får vi se hur mycket olja som har läckt och göra en bedömning hur ofta containern behöver tömmas.

Hur har havsmiljön påverkats av den här läckan?

– Jag är ingen expert i ämnet. Men läckan har varit så liten i förhållande till vattenvolymen att vi bedömer att det inte ger några bestående skador. Det är dieselolja som har läckt och den är tunn och lätt samt flyter upp till ytan. Den kommer att så småningom dunsta bort.

– Det hade varit värre om det hade handlat om ett utsläpp av mineralolja som är tjockare.