Kungsrallyt lockade publik på gator och torg

Öland Artikeln publicerades
En grön Volvo PV från1954, konferencier Bengt Grafström undrar om det är en originalfärg och får svaret att det är det.
Foto: Carin Svensson
En grön Volvo PV från1954, konferencier Bengt Grafström undrar om det är en originalfärg och får svaret att det är det.

Bilar i alla former och årsmodeller visades under lördagen upp i årets kungsrally. 113 bilar deltog och till den efterföljande kroppkakemiddagen i Jämjögården var, enligt uppgift till Ölandsbladet, omkring 400 personer anmälda. På fem olika platser från Borgholm och norrut var det stationer för manöverprov.

Längs vägarna där rallydeltagarna förväntades komma förbi sågs människor sitta och stå för att se fordonen, och gärna en skymt av kungaparet förstås. Vid de olika stationerna för manöverprov var det också en intresserad publik och många av dem hade svenska flaggor att vifta med när kungen och drottningen kom med sin blå Volvo PV60 från 1946.

Kungen och drottningen får tillbaka sitt protokoll över de olika manöverproven, här i Äleklinta.
Foto: Carin Svensson
Kungen och drottningen får tillbaka sitt protokoll över de olika manöverproven, här i Äleklinta.

Rallyt omfattade bilar i ett åldersspann från 1914 till 2018 och det var många fina fordon som sakta rullade förbi Borgholms torg där dagens konferencier, Bengt Grafström, intervjuade förarna och tillsammans med dem berättade lite om bilarna.

Starten gick från Strand och vidare uppför Storgatan. Deltagarna var uppdelade i två grupper som sedan körde rallyslingan åt varsitt håll. Innan de gav sig ut på vägarna stod också ett besök på Solliden på programmet. Från Borgholm gick sedan färden vidare upp genom Kolstad och längs Kolstad kyrkgata. Därifrån fick bilarna köra åt varsitt håll. Vilka som skulle ta åt höger respektive vänster i den korsningen var bestämt i förväg.

Rallyrundan gick via stationerna för manöverproven som, utöver det första på Borgholms torg, var i Egby, Södvik, Sandvik och Äleklinta.

Aina Ekströmer på passagerarsidan i sin Sunbeam Rapier från 1960 och barnbarnet kör.
Foto: Carin Svensson
Aina Ekströmer på passagerarsidan i sin Sunbeam Rapier från 1960 och barnbarnet kör.
Rolf Nilsson, tidigare journalist på Ölandsbladet, körde Anders Jonssons Jaguar E-type cabriolet från 1961.
Foto: Carin Svensson
Rolf Nilsson, tidigare journalist på Ölandsbladet, körde Anders Jonssons Jaguar E-type cabriolet från 1961.
Alvar Holmgren i sin Mazda Miata från 2005. Han körde Kungsrallyt för elfte gången.
Foto: Carin Svensson
Alvar Holmgren i sin Mazda Miata från 2005. Han körde Kungsrallyt för elfte gången.
Christer Sjögren lyckades inte riktigt med balansprovet som gick ut på att man skulle gå balansgång på en planka med ett 1,5-kilos bowls-klot i ena handen.
Foto: Carin Svensson
Christer Sjögren lyckades inte riktigt med balansprovet som gick ut på att man skulle gå balansgång på en planka med ett 1,5-kilos bowls-klot i ena handen.
Richard Teern i sin Chevrolet Bel Air 1957.
Foto: Carin Svensson
Richard Teern i sin Chevrolet Bel Air 1957.
En vit Auburn 851 speedster Replika 1936 kommer glidande på Kolstad kyrkgata.
Foto: Carin Svensson
En vit Auburn 851 speedster Replika 1936 kommer glidande på Kolstad kyrkgata.
Många förare som håller på att göra manöverprovet i Äleklinta, att träffa ett snöre på marken med ena framdäcket.
Foto: Carin Svensson
Många förare som håller på att göra manöverprovet i Äleklinta, att träffa ett snöre på marken med ena framdäcket.
En gammal polisbil i form av en Volvo Amazon från 1970 väckte uppmärksamhet.
Foto: Carin Svensson
En gammal polisbil i form av en Volvo Amazon från 1970 väckte uppmärksamhet.
Så här glada blev gänget i sin Ford Modell T från 1914 när de fick full pott på manöverprovet vid Sandviks kvarn.
Foto: Carin Svensson
Så här glada blev gänget i sin Ford Modell T från 1914 när de fick full pott på manöverprovet vid Sandviks kvarn.