Företagsklimatet - Så ska botten bli toppen

Borgholm Artikeln publicerades
Borgholm mot toppen? I en ny näringslivsstrategi som är på väg att klubbas igenom av politiken är målet att år 2022 vara bland landets 50 bästa kommuner när det gäller företagsklimat.
Foto: Arkiv
Borgholm mot toppen? I en ny näringslivsstrategi som är på väg att klubbas igenom av politiken är målet att år 2022 vara bland landets 50 bästa kommuner när det gäller företagsklimat.

Topp 50 i riket och på pallen när enbart landets turistkommuner får vara med - med ny näringslivsstrategi på gång siktar Borgholm mot betydligt bättre företagsklimat.

– Vi ska göra allt för att komma dit, säger kommunchef Jens Odevall.

Företagens betyg till det lokala företagsklimat har under många år varit en dyster läsning för de politiska konstellationer som styrt Borgholm, bottenplaceringarna har avlöst varandra trots högstämda mål och fagra löften om snar motsats.

Nu är dagens näringslivsstrategi från 2014 på väg att kastas överbord, under vintern har näringslivsrådet jobbat fram det som förhoppningsvis ska vända skutan.

I planen sätts som mål att Borgholms kommun till år 2022 ska ha nått topp 50 i Svenskt Näringslivs årliga rankning gällande företagsklimatet i landets kommuner, vara bland topp tre ”i jämförelse med kommuner som har dominerande säsongsvariation” samt nått topp 25 i SKL:s enkät om myndighetsverksamheten.

– Vi ska våga sticka ut hakan och göra allt för att komma dit. Det behöver sättas ut en annan riktning i kommunen, sett i mål och annat, kommenterar kommunchef Jens Odevall, som inte helt delar den negativa syn många lokala företagare tycks ha om sakernas tillstånd.

– När det gäller företagare som verkligen sökt någon form av tillstånd och hjälp ligger vi (kommunen) hyfsat till, så riktigt så illa som snacket på stan är det inte.

–  Samtidigt som det finns förbättringspotential i kommunens arbete. Vi kan se att vi kan jobba vidare med frågor som tydlighet, effektivitet och bra bemötande.

I den nya näringslivsstrategin sägs att tanken med strategin ”är att använda de lokala styrkor och egenskaper som finns runt om i Borgholms kommun och samtidigt stärka identiteten med Borgholm och Öland.”

Samtidigt påpekas att för att lyckas ska kommunen bland annat jobba för snabb och rätt återkoppling, att ”En väg in” (pågående arbete för underlätta för näringslivet vid kontakten med kommunen) ska prägla företagarnas upplevelse med kommunen vid nyetableringar samt att ”En väg ut” ska ”prägla kommunens information till medborgare och näringsliv och präglas av enlighet och respekt.”

Det anses också viktigt att kommunen arbetar för att fler företag ska utnyttja nationella och europeiska utvecklingsmedel.

– Genom att vara aktiva över hela linjen - i ledningsgrupper, i uppföljningar, i det vardagliga arbetet - ska detta inte bli någon hyllvärmare. Strategin måste vi hålla aktiv hela tiden.

En årlig handlingsplan, som ska tas fram tillsammans med näringslivsrådet, ska också bidra till ständig aktivitet.

Hur är stämningen i det relativt nybildade näringslivsrådet?

– Det finns ett stort engagemang för att utveckla och förbättra plus ett stort samhällsengagemang - det är något jag tydligt känner av där.

Sista ordet om den kommande näringslivsstrategin har fullmäktige.

I arbetet för bättre företagsklimat ingår även den pågående utbildningen för kommunal personal samt politiker ”Förenkla - helt enkelt”.