Annons

Efter vida svängar runt skyddade arter – Ölandsleden gör klart i norr

Efter fem år av otålig väntan, nu kan Ölandsledens nordligaste etapp dra igång – tolv kilometer mellan Byxelkrok och Trollskogen via Neptuni åkrar stundar.
– Det blir en höjdare att cykla där, säger cykelprojektets ordförande Eddie Forsman.
BORGHOLM • Publicerad 31 januari 2019
Ölandsleden gör klart i norr i och med tolv kilometer gång- och cykelväg mellan Byxelkrok och Trollskogen.
Ölandsleden gör klart i norr i och med tolv kilometer gång- och cykelväg mellan Byxelkrok och Trollskogen.Foto: Malin Edeborg

Att det tagit tid har sin förklaring, denna sista etapp i Ölandsledens ”norra cirkel” går igenom flera naturkänsliga områden, varav unika Neptuni åkrar strax nordost om hamnen i Byxelkrok är ett.

– I den här etappen har vi gjort vida svängar både runt fornminnen och rödlistade arter, redogör projektledaren Christer Petersson.

Annons

Vid Neptuni åkrar handlade diskussionen länge om hur cykelleden skulle dras - på kanten av naturreservatet men ändå i densamma eller på andra sidan vägen, på ”utsidan”?

– Nu får vi gå på Neptuni åkrar, konstaterar Christer Petersson belåtet.

– Och det har varit vår önskan hela tiden, fyller Eddie Forsman i.

På tisdagen hade Christer Petersson ett första startmöte med den anlitade entreprenören.

– Som är Svevia, deras vinnande anbud var på 15 099 000 kronor. Men i min kalkyl kostar etappen 16,6 miljoner, då ingår ÄTA-kostnader.

Dyrt för tolv kilometer cykelväg? Billigt?

– Vi bygger väldigt billigt i jämförelse med Trafikverket och andra, svarar Eddie Forsman.

Beläggningen är blandad, grus på vissa partier, IMT-yta (tänk kustvägen) över Neptuni åkrar samt cirka tre kilometer asfalt i mellanpartiet.

– Väldigt trevligt och skönt att komma igång. Den här etappen var en av de första jag jobbade med vid starten för fem år sedan och nu - efter en paus – kan jag vara med och slutföra den, säger Christer Petersson.

Christer Petersson.
Christer Petersson.

Preliminär slutbesiktning är planerad till den sista delen av september, restriktioner kring intrång i vissa områden gör att arbetet kräver mer tid än vad det skulle ha gjort i vanliga fall.

Annons

– Överhuvudtaget har den här etappen tagit längre tid än vi trodde från början, men vi bygger cykelled i ett av Sveriges mest känsliga naturområden och då tar det tid, säger Eddie Forsman.

Kuriosa - den stora mängd grus som ska hämtas från fastlandet tar sjövägen till norra Öland.

– Svevia kommer att ta det dit via pråm, de angör i Grankullavik. Så det är kanon att slippa ta de här tunga transporterna på vägnätet, säger Christer Petersson.

– Ölandsleden är miljövänlig på flera sätt, inflikar Eddie Forsman nöjt.

När dessa tolv kilometer står klara är även Ölandsledens norra cirkel klar. Det som då återstår då är att ansluta den till den södra cirkeln, vilket är kommunernas och Trafikverkets jobb, samt att slutföra den södra cirkeln.

– I söder återstår etapperna Skärlöv – Torngård/Solberga samt Torngård /Solberga – Näsby. De två är hos länsstyrelsen för godkännande där, berättar Christer Petersson.

Dessutom återstår en stenig sak att kringgå, cirka fem kilometer kunglig mur måste på ett eller annat sätt passeras någonstans för att kunna runda södra udden, något som stött på patrull från högre ort (läs Statens Fastighetsverk och Riksantikvarieämbetet). Efter diskussioner och lobbyarbete antyder de två projektarbetarna att en lösning är på gång.

– Tyst diplomati gäller, skrockar Eddie Forsman.

Och sedan östra sidan?

– Ja, utvecklingen stannar inte med det här. Diskussionen om östra sidan är redan igång, åtminstone för min del, svarar densamme.

I Borgholms kommun är etappen Övra Wannborga - Alböke under lupp. Efter höjt bud till berörda markägare finns ambitionen att dra igång arbetet ”under det här året”.

Michael StåhlSkicka e-post
Så här jobbar Ölandsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons