Bussarna går före när bron repareras – ”Vi kommer att störa”

Ölandsbron Artikeln publicerades
Katarina Seijsing från KLT, Joakim Sörenby från Svevia och Johan Wesley från Trafikverket är laddade inför starten av årets broreparationer på måndag, den 19 mars.
Foto: Maria Wiell
Katarina Seijsing från KLT, Joakim Sörenby från Svevia och Johan Wesley från Trafikverket är laddade inför starten av årets broreparationer på måndag, den 19 mars.

På måndag startar årets broarbeten för att i en första omgång hålla på till den 18 juni. Över högbrodelen stängs två av de fyra körfälten av och bussarna får företräde på de två körfälten som återstår för trafik. ”Vi kommer att störa”, medger Trafikverket.

Under tre månaders tid från och med måndag kommer det att pågå ett omfattande arbete på bron. Det är framförallt högbrodelen som berörs när kantbalkar skall få starkare skydd, räcken skall målas, 130 mm beläggning skall fräsas bort, ny broisolering skall läggas ut och sist men inte minst ny asfalt.

– Vi kommer att vara 25-30 man som arbetar sexdagarsvecka för att få arbetet gjort under de här tre månaderna, säger Joakim Sörenby som är projektledare från Svevia.

Johan Wesley på Trafikverket varnar för att det kommer att bli stora trafikstörningar under tiden 19 mars fram till den 18 juni. Sedan blir det ett uppehåll över sommaren och därefter startar arbetena igen i mitten av augusti.

– Men vi gör ytterligare ett uppehåll och det är under Skördefesten, vecka 39. Däremot kan vi inte göra uppehåll i reparationerna under påsken eller Kristi Himmelsfärdshelgen.

Med permanenta 70 cm höga stålbalkar kommer de två körfälten att skiljas från arbetsområdet där Svevias personal skall göra det hittills mest omfattande reparationsarbetet på många år.
Foto: Maria Wiell
Med permanenta 70 cm höga stålbalkar kommer de två körfälten att skiljas från arbetsområdet där Svevias personal skall göra det hittills mest omfattande reparationsarbetet på många år.

På högbrodelen kommer enbart två körfält att kunna användas och med hjälp av permanenta stålbalkar skiljs de från den delen av bron där arbetena pågår. På en sträcka av 940 meter kommer bilar, bussar och tunga fordon att få samsas om ett körfält i vardera riktningen – och bussarna går först.

– Vi kommer att göra tydliga målningar och markeringar som visar att bussarna har företrädesrätt, vi vill gärna att så många som möjligt tar bussen och lämnar bilen hemma. Det är ett nytt sätt för oss att arbeta, faktiskt för andra gången någonsin i Sverige, säger Johan Wesley.

Hastigheten på bron kommer under reparationsarbetena att vara 70 km/timman, utom vid vissa tillfällen.

– När vi arbetar nära mittenbalken måste vi sänka hastigheten ytterligare, det är helt och hållet en säkerhetsfråga för dem som arbetar och något som vi hoppas att alla skall respektera, säger Joakim Sörenby från Svevia.

Trafikverket konstaterar att broarbetena kommer att störa. Förutom att det bara blir två körfält över högbrodelen för de 18 600 fordonen som varje dygn passerar Ölandsbron påverkas de långsamma fordonen extra mycket. Under reparationsperioden blir det förbud för dem att köra mellan sex och nio på morgonen och mellan tre och sex på eftermiddagen.

När räknar ni med att reparationerna är klara?

– Avtalet med Svevia är att alla arbetena skall vara avslutade 31 december 2019, säger Johan Wesley från Trafikverket.

Sedan bron stod klar 1972 har närmare 1,3 miljarder lagts ner på reparationer i fem omgångar, varav den nu aktuella omgången är beräknad till 125 miljoner.

Nedanstående grafik beskriver insatserna som har gjorts under de fem reparationsomgångarna. Klicka på bilden för att se hela tidslinjen.

Sedan Ölandsbron invigdes 1972 har Trafikverket genomfört fem större reparationer till en totalkostnad av närmare 1,3 miljoner.
Foto: Maria Wiell
Sedan Ölandsbron invigdes 1972 har Trafikverket genomfört fem större reparationer till en totalkostnad av närmare 1,3 miljoner.