Bokade ”mysigt” boende på Öland: ”Det värsta vi sett”

ÖLAND Artikeln publicerades
Semestern på Öland började illa för det par som nu vänt sig till ARN för att få tillbaka pengar från ett boende.
Foto: Alexander Jensen
Semestern på Öland började illa för det par som nu vänt sig till ARN för att få tillbaka pengar från ett boende.

Kraftigt fuktskadat rum, skitigt, mögligt, trasiga handfat och sura handdukar - parets första semester på Öland någonsin började mardrömslikt.

Nu tar de hjälp av ARN för att få sina pengar tillbaka.

Via nätet bokade paret två nätter på ett boende på Öland, bilderna boendet lagt ut på nätet lovade enligt paret mycket.

Verkligheten var en helt annan.

– Vi bokade ett mysigt pensionat och förväntade oss ingen lyx, men inte ens med vår vildaste fantasi kunde vi föreställa oss något liknande, det här boendet är det absolut värsta som vi någonsin har sett och vi kan inte förstå hur man överhuvudtaget får bedriva verksamhet i liknande lokaler, skriver de nu till Allmänna Reklamationsnämnden, ARN.

Redan när paret klev in på boendet märkte de att något var fel och sedan fortsatte det - rummet de fick var kraftigt fuktskadat, saknade ventilation, var ostädat sedan länge, färg hade släppt från väggarna, taket buktade ner, och golvet var så mjukt ”att man oroade sig för att det skulle gå hål i det när man gick på det”.

Situationen i de gemensamma toalett- och duschutrymmena var också, enligt paret, under all kritik.

– Det var skitigt, mögligt, trasiga handfat och sura handdukar som låg och möglade på golvet.

Paret checkade ut efter en natt och avbröt därmed sin vistelse i förtid.

– När vi checkade ut så var det en ensam tjej som inte talade svenska där och som inte vågade ge oss några pengar tillbaka. Jag fick numret till ägaren och provade ringa samma morgon utan svar. Jag har därefter försökt att ringa, skicka sms och har även skickat mejl - alla gånger med uteblivet svar.

Via ARN kräver de nu att de får tillbaka pengarna, 1 700 kronor, för hela vistelsen.